Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

I skärningspunkten mellan maskin och mänsklighet

Publicerad: 2 november 2021, 14:30

Bra idéer handlar inte enbart om originalitet, utan också att göra saker på ett nytt sätt. Det skriver Karl Wikström i en krönika till Månadens Idé oktober.


Den här omgången av Månadens Idé var något speciellt.

Inte bara på grund av en hög nivå och en intressant spridning på bidragen. Utan också för att juryn för första gången på evigheter fick möjlighet att träffas i verkligheten, och diskutera saker tillsammans över ett bord, i stället för på varsitt håll genom en skärm. Något som resulterade i en mer levande, roligare och bredare diskussion, med många intressanta stickspår. Det märktes att man saknat det mänskliga mötet.

Och intressant nog var den röda tråden mellan de till synes olika idéer som landade högst upp på pallen denna omgång också det mänskliga.

Det här är en krönika till Månadens Idé

Läs även texten om vinnarna. Den hittar du här. 

En gaming-triumf blev ett dramatiskt nederlag, i Activisions ”Mystery Sniper”, som med fingertoppkänsla för gaming-kulturen fångar sin publik i rätt ögonblick.

En nött symbol för en viktig fråga laddades med nya lager och berättelser, i H&Ms ”Beyond the rainbow”, där en tech-driven PR-idé förvandlade en Pride-kampanj bland många andra till något mer genuint, genom att synliggör verkliga berättelser från både H&Ms egna medarbetare och frontfigurer inom Pride-rörelsen.

Och vanlig ventilation blev till lungor och andning på stadens gator, i en lekfull street art-gestaltning, som imponerade genom sina många varierade uttag.

Styrkan i bra idéer är ofta att de förmänskligar det omänskliga. Och trots sina ytliga olikheter så vinner alla de belönade idéerna denna omgång kraft från krocken mellan det tekniska och det mänskliga; från att bjuda på oväntade känslor i sammanhang som blivit till grå vardag, stel rutin eller algoritmiskt förutsägbara ritualer.

Och intressant nog kan också alla vinnare i just denna Månadens Idé på sitt sätt tyckas vara välbekanta.

Ytterligare en idé inuti ett spel? Sett det förut, kanske till och med i förra omgången.

Ytterligare en Pride-kampanj? En av flera på en mättad marknad med varierande grader av rainbow-washing.

Ytterligare en klassisk reklam-metafor för produktens fördel? Oldest trick in the book.

För originalitet är bara början. Bra idéer är inte enbart att göra nya saker, utan att göra saker på ett nytt sätt. I slutändan är detaljerna och hantverket, överraskningen i angreppsvinkeln, som höjer redan goda idéer till en höjd av kreativitet där de blir en nypa friskluft (och ibland en spark i baken) som kan inspirera oss alla till nya kreativa stordåd.

Hursomhelst. Om du letar stoff till nya idéer för kommande omgångar, så är det nog ingen dålig idé att utforska gränslandet mellan det varmt mänskliga och det kyligt tekniska. Om inte annat för att ingjuta lite ny mänsklighet och värme på de platser där den behövs som mest.

Karl Wikström
Global Creative Director, Frontify 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.