Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

Frank Hollingworth: ”Jag har en idé!”

Om bara några få Guldägg och en handfull Silverägg delades ut, skulle det inte kännas ännu lite mer åtråvärt att vinna då? Frank Hollingworth, ordförande i Månadens idé, resonerar om svårigheterna med att väga små och stora idéer mot varandra.

Publicerad: 16 februari 2021, 13:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Frank Hollingworth är cd på King och ordförande i Månadens idé.

Foto: SÖREN ANDERSSON


Ämnen i artikeln:

Frank HollingworthKINGMånadens Kampanj

Jag hade för länge sedan en tanke om att reklamtävlingar skulle kunna slopa kategorierna utifrån medieplaceringarna de representerar och i stället utgå från vilken idé som är bäst. För det är väl mest utifrån tävlingens bästa att ha många kategorier och inte utifrån just idéernas? Dessutom är många av de senaste årens vinnande kampanjer ändå sådana som spänner över fler kategorier och därför vinner i flera av dem.

LÄS OCKSÅ: Åkestam Holst tar täten med månadens bästa idé

I Cannes buntar de ju ihop branscher med varandra och det funkar ju kanske när det är många bidrag. Men har svårt att tänka mig att det skulle funka i lilla Sverige. Istället kanske det är kostnaden för produktionen som får avgöra. För om man tar bort välgörenhetsorganisationer, som borde få en egen kategori alldeles oavsett tycker jag, skulle kampanjer som kostat till exempel under 500.000 kronor i produktion tävla mot varandra och de med över en miljon i produktion bedömas för sig. Eller något sånt.

Om till exempel Guldägget skulle utgå från den här tanken i stället så skulle själva utdelningen ta cirka 45 minuter och sedan: ”Boom! Nu börjar festen”. För om bara några få Guldägg och en handfull Silverägg delades ut, skulle det inte kännas ännu lite mer åtråvärt att vinna då? Mer tid i rampljuset för vinnarna och mer fokus på just de bästa idéerna?  Dessutom skulle man slippa en dålig middag. Bara det är väl en bra idé?

I den här omgången av Månadens idé har vi fått förhålla oss till om före detta prostituerade som får komma till tals är en bättre idé än en smart kalkylator som hjälper företag att redovisa sina koldioxidutsläpp. Eller om en väska som hjälper människor att kännas mindre otrevliga i kollektivtrafiken under Corona är bättre än ett tomteskägg med inbyggd ansiktsmask eller en gyllene m-frilla? Livet i Månadens kampanj är tufft! 

Om ni vill mejla mig och diskutera det här vidare är min mejladress: frank@skräppost.se

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Frank Hollingworth

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.