Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

Vänlig påminnelse – en riktigt bra idé kan också vara riktigt jävla billig

Vi skyller ofta på bristande budget och tröstar vi oss själva medan vi beundrar hantverket hos de kampanjer som var dyra nog att kunna vinna priser. Men vi vet innerst inne att det inte är sant. Det skriver Malin Evrenos, vikarierande ordförande i Månadens Idé.

Publicerad: 15 september 2022, 10:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Malin Evrenos är creative director på River och vikarierande ordförande i Månadens Idé.


Ämnen i artikeln:

RiverMånadens KampanjNyheter

”En idé är som ett virus. Motståndskraftig. Oerhört smittsam. Även det minsta idéfrö kan gro och växa. Det kan växa tills det definierar dig, eller förgör dig.”

Du kanske känner igen citatet jag plockade från Inception och lemlästade i Google Translate. Älska eller hata visdomsord från amerikanska blockbusters – men faktum är att få saker har den makt över människor en idé kan ha. 

Läs även

Utsåg Gotlands fulaste gräsmatta med 1 300 kronor i mediebudget – hamnade hos BBC, The Guardian och CBC

Tid är en idé, Gud är en idé. Nazism är en idé. Iprenmannen och idén om att man kan ha en personlig relation till en huvudvärkstablett är en idé.

Varje reklamare drömmer om att naila den där idén som definierar en tid i mänskligheten, som skapar ett före och ett efter. Och de flesta av oss går hela våra karriärer utan att ens komma i närheten. 

Oftast skyller vi på budget. Det fanns inte pengar. Det fanns inte tid. Det fanns inte media. Det fanns ingen kändisbudget som kunde ersätta mediebudgeten som inte fanns.

Så tröstar vi oss själva medan vi beundrar hantverket hos de kampanjer som var dyra nog att kunna vinna priser. Men vi vet innerst inne att det inte är sant. 

För det fina är att en riktigt bra idé (förutsatt att den är motståndskraftig, och oerhört smittsam) kan vara riktigt jävla billig. 

De tre toppbidragen i denna Månadens Idé var bra på så olika sätt att de var svåra att jämföra. Två av dem imponerade stort med fulländat hantverk och idéer som fick jurymedlemmarnas ögon att lowkey-glittra i konferensrumsdunklet. Men båda förlorade mot ett gäng anskrämliga gotländska gräsmattor och vad som troligen var omgångens billigaste och mest hantverkslösa idé.

Differ och Region Gotland visar att en engagerande, överraskande och för målgruppen relevant idé klarar sig på egen hand, både när det gäller att lösa kommunikationsutmaningen, rädda vattennivån i trakten och charma Månadensjuryn som inledde sin mandatperiod med att vägra dela ut ett förstapris.

Hurra, vad inspirerande för alla reklamare därute som i skrivande stund sitter och harvar med en underfinansierad brief på bordet och lågkonjunkturen flåsande runt hörnet!

Malin Evrenos
Creative director på River och vikarierande ordförande i Månadens idé

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.