Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika ljud

Erik Lidsheim: Ljud är mer än radio

Publicerad: 24 April 2020, 12:08

Erik Lidsheim är ordförande i Månadens ljud och grundare av byrån Talking to me.

Erik Lidsheim är ordförande för Månadens ljud. Här delar han med sig av sina tankar kring mediet.


//Det här är en krönika från senaste omgången av månadens ljud. Den kan du hitta här.//

Kanske är det tiderna, men antalet bidrag var få och alla utom ett var klassisk radioreklam. Loka stack ut med en innovativ välproducerad låt/dans avsedd för kanaler som TikTok riktat till en målgrupp som inte lyssnar på radio. Att ge sig på att få folk att panta med en rolig låt är dock en svår uppgift (Pantamera) och kopplingen till Loka kändes lite random tyvärr. Men jag tycker den förtjänar högre poäng än den fick.

Med det sagt – den här kategorin heter ljud. Inte radio. Jag vill gärna slå ett slag för andra former av Ljud. En låt, en ljudidentitet, en uppsättning UX-ljud till en interaktiv tjänst eller vad som helst där ljudet är centralt.

Ett område som ligger mig varmt om hjärtat är interaktivt ljud, det som kallas voice, som låter människor använda sin röst för att interagera inom i princip alla områden där man i dag använder en sajt, en mobil-app, en pekskärm i butik eller telefoni. Man kan få information, hjälp att hitta rätt produkt, köpa produkten och få service. Fast det är en robot som sköter snacket med kunden.

Särskilt aktuellt eftersom det är en skärmfri teknologi som inte kräver beröring, som gör att en kan prata sig fram till vad en är ute efter på sitt eget språk (för de som inte nås av samhällsinformation så bra i dag), har en tillgänglighet på 100 procent, noll väntetid och alltid ger samma svar. Manuella kundtjänster upplever i dag en extrem belastning till följd av corona, där många av dialogerna kunnat skötas av en robot i stället.

Jag vet att många har dålig erfarenhet (hej Siri, hej Google home, hej chatbot). Det beror på att de första tillämpningarna (som vanligt) är för teknikdrivna. Ny teknologi behöver personer som förstår god kommunikation och inte primärt är teknikdrivna. Dessa personer finns inom design, manus, radioreklam, ljud och musik. Det är när teknik hamnar i händerna på människor som förstår människor och som förstår en dialog som de verkliga värdena uppstår. Så snälla, sätt er in i hur det funkar, vänner, vi behöver er!

Erik Lidsheim

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.