Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika ljud

Erik Lidsheim: Ljud blev mer än radio!

Publicerad: 5 Oktober 2020, 09:52

Erik Lidsheim är ordförande i Månadens ljud och grundare av byrån Talking to me.

Erik Lidsheim följer upp förra omgångens krönika genom att konstatera att byråerna är duktiga på att tänka utanför boxen. Andelen bidrag som inte är traditionell radio fortsätter att öka.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

//Det här är en krönika från senaste omgången av månadens ljud. Den kan du hitta här.// 

Efter förra omgången efterlyste jag fler bidrag som inte var radioreklam, en låt, en ljudidentitet, en uppsättning UX-ljud till en interaktiv tjänst eller vad som helst där ljudet är centralt.

I den här omgången fick vi in fem sådana bidrag (jämfört med ett förra gången). Det var jättekul att se. Dessutom gick två av pallplatserna till oradio. Grattis!

Men ärligen ställer detta till problem för juryn. Hur bedömer man ett bidrag som ligger utanför ramarna? Hur jämför vi en podcast-serie som förtjänstfullt diskuterar intima kroppsvätskor i en och en halv timme med en kul radioreklam för ett varuhus? Byråbidraget Sound of Colleagues (som kom tvåa) hade inte ens en beställare. Hårfint att vi kunde bedöma bidraget alls. Det blir kul, men svårt. Vi vill ju vara rättvisa och hålla oss inom reglerna och kategorin.

Samtal med de andra kategoriernas jurys ger vid hand att det är likadant där. Det integrerade, syftesdrivna, datadrivna plus digitaliseringen gör att allt glider ihop. Och det är inte bara i Månadens kampanj. Utmaningarna känns igen från Guldägget och Årets Byrå. Jag ser detta som tecken på två förändringar:

1. Kategori-indelningen är obsolet. Skärs den på rätt ledd? Borde vi integrera allt? Bedöma andra kriterier? Eller dela in på syfte? Inte vet jag, men intensifieringen av diskussionen tyder i vilket fall på att både bransch och kategorier inte kommer se samma ut inom en snar framtid.

2. Byråerna är bättre. Kreatörer som känner sig hemma i många typer av uttryck och kanaler verkar fokusera mer på värdet man vill skapa för kunden. Idéerna är bredare och man låser sig inte i kanal eller skrå. Jag tror det både är bättre för kunderna och flyttar upp byråerna på relevanta diskussionsnivåer.

Bransch- och kategoriglidningarna gör alltså att vare sig byråer eller jurygrupper känner sig riktigt hemma i dagens indelning. Men att det skevar är ett gott tecken på att kartan inte hunnit med verkligheten. En verklighet där de flesta byråer på bara några år förändrats ganska mycket i både hur och med vad vi jobbar. Det tycker jag att vi som är kvar gott kan klappa oss på axeln för. Fortsätt utmana kartan!

Erik Lidsheim

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.