Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika ljud

Christina Knight: Loud but not clear

Publicerad: 22 oktober 2019, 07:42

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Christina Knight, creative director på Amazing Society och juryordförande för Månadens kampanj Ljud.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Skålen med bidrag i kategorin ljud är en fruktskål med en salig blandning av äpplen och päron. Här finns allt från förväntade radiospottar till ett återskapat klassiskt filmvrål.

Det är delvis den bredden som gör kategorin utmanande att bedöma, men också för att många av bidragen inte är inskickade som rena ljudfiler, utan som till exempel reklam- eller casefilmer. Juryn inser snart att vi helt enkelt måste blunda eller vända bort blicken för att fokusera enkom på ljudet – budskapet i ljudet, kvaliteten i ljudhantverket och idén bakom ljudet. Det leder, efter en ljudlig diskussion, till en tre-i-topp-lista med oerhört små marginaler mellan pall-placeringarna. Samsung som knep förstaplaceringen med lanseringen av Soundbar – en produkt med otroligt precis ljudåtergivelse – fick beröm för att återskapandet av Wilhelm Scream från 1951, en av de mest älskade ljudeffekterna i filmvärlden, bedömdes både som det yttersta beviset på precis ljudkvalitet och en smart flirt med den nördiga målgruppen. Wilhelm Scream är skriket du kan höra i över 400 filmer och serier; ett internskämt för ljudläggare att lägga till i filmerna de jobbar på, men inte förrän nu anpassat till moderna ljudsystem. Grattis Samsung, Wenderfalck och remaster: Calle Wachtmeister!

Tvåan flåsade vinnaren i nackhåren med sitt bidrag för Arbetsförmedlingen där Victor talar genom en dator till följd av en cp-skada och får oss att haja till och reflektera över normer och fördomar kring att anställa personer med funktionsnedsättning. Det datoriserade ljudet skiljer sig såklart från de flesta andra ljudbilder, och delar av juryn menar att det är just det som får oss att överhuvudtaget lystra, medan andra argumenterar för att jinglar som den för Pallas Parking, som fick en bottennotering, är det mest effektiva sättet för den lyssnande publiken att minnas och känna igen ett varumärke. Och kanske är det faktiskt dagens sanning - för försöker man minnas ett enda ljud med kommersiell avsändare är det väl just det där plågsamma minnena av 'cykel på köpet' och flyg,flyg,flyg,flygresor.se - som har parkerat i minnesbanken ...

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Christina Knight

CD, The Amazing Society

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.