Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika ljud

Christina Knight: Tack. Och tystnad.

Det är inte helt lätt att bedöma ljud som reklam, tycker Christina Knight, juryordförande i Månadens Kampanjs ljudkategori.

Publicerad: 8 Januari 2020, 13:57


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjChristina Knight

Vi var inte ense om allt i det senaste jurymötet för ljud, men en sak var vi i alla fall rörande överens om - vi bedömer utan tvekan den svåraste kategorin i Månadens Kampanj!

Kategorin välkomnar ljud från olika håll och kanter som till exempel linjär radio, webbradio och podcasts, vilket redan det innebär en hyfsat blandad fruktskål av äpplen och päron. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Men den verkliga utmaningen är att lyssna utan att titta och låta sig påverkas av eventuella andra delar av en och samma kampanj, som till exempel det rörliga och visuella. En emotionellt stark film till vilken musiken är komponerad förändrar såklart ljudupplevelsen. När man tittat på filmen tycker man plötsligt att musiken är jättebra, den lirar ju mot det tunga budskapet - men bara musiken, musiken i sig, isolerad från alla andra uttryck och intryck? Att isolerat bedöma ljud utan bild, utan kontext annat än den som bidraget i sig beskriver, är verkligen inte plättlätt.

Därför vill jag särskilt tacka den här kloka, uthålliga och smarta juryn för att den inte bara lyssnade på de insända bidragen, utan också på varandra - på varandras insikter, invändningar, argument och åsikter. Tillsammans resonerade vi oss fram till vad vi bedömde som tre värdiga vinnare i årets sista ljudorgie. Situation Stockholms kampanj ”Läsning som förändrar liv” slog an en ton av äkthet, en nerv, som inte gled över i något smetigt eller överdrivet sentimentalt, utan övertygade med en ren råhet och äkthet. Väl balanserat! 

McDonald’s vann på smartnessen i insikten att de flesta hoppar reklamen och just därför utnyttjade de den begränsningen till en kreativ lösning. Och sist men inte minst, Beijer Bygg, vars podd kändes äkta, rätt och relevant på sitt sätt - det vill säga för sin tilltänkta målgrupp. 

För ljud är ju ett budskap i sig, inte alltid riktat till alla, inte uppskattat av alla. Själv ska jag kliva in i ledigheten kring nyår och lyssna på ett ljud som oftast försvinner i vardagens allmänna brus - The Sound of Silence. 

Christina Knight, cd på Amazing Society och juryordförande 

Christina Knight

CD, The Amazing Society

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.