Krönika PR
Ibland är det på sin plats att tänka lite mer som en reklamare. Tänk rakt, hitta den minsta beståndsdelen av det du vill säga – och säg bara det. Det skriver Mandarva Stenborg, vd på Abby Priest och ordförande i Månadens PR, i en uppmaning till pr-kreatörer.
Krönika PR
Mycket har förändrats när det kommer till ”utrullning” av en kampanj. När det på den gamla goda tiden gick att sätta sig på Riche och fira efter en lansering, är det numera först då som temperaturen höjs på riktigt. Det skriver Mandarva Stenborg, ordförande i Månadens PR 2021.
Månadens PR
Volvo fick internationell berömmelse när företaget skänkte bort patentet för säkerhetsbältet. Nu 60 år senare skänker företaget bort forskningen om en en mer jämställd bilsäkerhet. Det gav Volvos byrå Forsman & Bodenfors vinst i Månadens kampanj PR.
Billy Andersson
Månadens PR
Med projektet "Out of Home-project" lyckades Clear Channel och Prime att kombinera samhällsnytta med affärsvärde. Nu prisas man i Månadens kampanj. Andraplatsen gick till Stendahls och Göteborgs Film Festival medan bronspengen kneps av Edelman Deportivo och Coop.
Månadens PR
Månadens pr är avgjord och i topp ser vi Abby Priest för Abode-kampanjen "The Lost Typography of Bauhaus". Tvåa kommer Volt med "We Don't Always March Straight" för Försvarsmakten och trea blir Åkestam Holst med "Den sociala ölen" för Norrlands Guld.
Billy Andersson
Månadens PR
Män som förklarar saker för kvinnor. Att Unionen och ANR BBDO kastade ljus på det fenomenet gav dem en förstaplats i förra årets sista omgång av Månadens PR. Åkestam Holsts och Ikeas innovativa namnändringar belönades med en andraplats och bronset gick till Ellermore och Keolis för sin relevanta skitkampanj.
Yasmine Winberg