Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika PR

Den som rör på fläsket kommer aldrig vinna Månadens kampanj

Publicerad: 22 december 2021, 10:17

Samuel Skwarski är juryledamot i Månadens PR och pr-kreatör på Volt.

Foto: Pressbild.

Seså, rör inte på fläsket. Sitt lite till framför datorn. Det är uppmaningen från juryledamoten Samuel Skwarski till alla byråer med kontor utanför Stockholm och Göteborg.


Ett helt år av Månadens pr ska summeras och eftersom både kräksjuka, influensa och Covid-19 härjar bland andra pr-konsulters närmaste familj så föll lotten på mig. Inte en slump direkt, eftersom jag sedan en lång tid tillbaka skyddat mig och min familj från omvärlden i ett specialbyggt rum under bostadsrättsföreningens tvättstuga – långt ifrån 5G-strålning, sjukdomar, Klarnas inkassokrav och besök från Jehovas Vittnen (som ska ha credd för sina två-A4-långa handskrivna brev på Polska som nått mig ändå). Och, skulle det visa sig, skyddad ifrån inskickade tävlingsbidrag från byråer med kontor på någon annan plats än Stockholm/Göteborg.

Om du hängt med så här långt är det bara att konstatera: tävlande byråer från andra orter än ovan nämnda lyser med sin frånvaro i Månadens.

Lite trist om du, liksom jag, är av åsikten att bra idéer är något vem som helst kan ha, varsomhelst. Även på kontorshotell i Borlänge.

Är det bara byråer i Stockholm och Göteborg som bryr sig om att tävla? Det verkar så. Eller också är kunder på andra orter inte benägna att köpa spännande grejer värda att tävla med. Jag vägrar tro det.

Hur det än är med den saken så vore lite fler bidrag, från lite fler byråer, från lite fler olika orter, kul att se i nästa års omgångar av månadens kampanj. Ta chansen! Det går faktiskt att vinna även med lösningar på en klurig brief med alldeles för liten budget. Det har kampanjer som New Normals ”Stoppa Kattastrofen” för Djurskyddet Sverige, Wenderfalcks ”En-nära-kram-upplevelse” för Apotek Hjärtat, och FLB Europas ”En ölkyl med ljus” för Norrlands Guld, bevisat under året som gått.

Det går såklart att vinna med större kunder och större projekt också. Det har Stendahls ”Isolated Cinema” för Göteborgs Filmfestival, Nordddb:s ”McDo” för McDonalds, Åkestam Holsts ”Call Girls” för Talita (kanske pro bono? Nåväl.) och Ingos ”Mystery Sniper” för Activision Blizzard, visat prov på. Samtliga belönade med minst pallplats.

Så passa på att ta de där långsamma veckorna i början på det nya året åt att paketera case, utvärdera siffror, formge presentation boards. Seså, rör inte på fläsket. Sitt lite till framför datorn. Få ihop de där bidragstexterna – eller ta dig tiden att klura på idéer som kan bli just din byrås och marknadsavdelnings chans på en topplacering i Månades Kampanj 2022.

Samuel Skwarski
juryledamot i Månadens PR
pr-kreatör på Volt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.