Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika PR

Louise Leo: Kuken

Vem har inte drömt om att få skriva kuken i en rubrik, frågar sig Louise Leo, ordförande i Månadens PR och vd på JMW Golin, apropå den senaste omgången av tävlingen.

Publicerad: 15 Oktober 2020, 12:54

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Så har vi åter samlats, på behörigt avstånd, och diskuterat Månadens kampanj i… jag tror det är PR. Eller reklam. Eller produktutveckling. Strunt samma, vi har diskuterat bra idéer!

LÄS OCKSÅ:

Vinnaren i Månadens PR: Ledsen hund gav tv-soffa

Ibland är det en genial produkt där pressmeddelandet mer eller mindre skriver sig självt.

En annan gång har världens tråkigaste informationsuppdrag landat i knät på en byrå, som grävt sig ned i fakta och undersökningar, och hittat något att dramatisera, som man vet kommer skapa snack. En idé som fått understöd av (och belönats som) reklam, men som är än mer genial som PR. Den hade bara behövt en pressrelease – för vem har inte längtat hela sin karriär efter att få skriva ”kuken” i en rubrik? Vare sig man är byrå-vd eller journalist.

Mötet bjöd också på skratt, till och med när det handlade om döden. Och som vi har längtat! Med några år bakom oss där inte ens pruttkuddar kunnat marknadsföras som bara skojiga, utan man letat sig blodig efter ett högre syfte, är det befriande med självdistans och humor. I ett kommunikationslandskap där alla pratar nytta, sticker nöje ut desto mer. Dessutom är vi kanske värda att få skratta lite nu? Om inte i grupp, så åtminstone när vi läser tidningar och ser på TV.

Louise Leo, vd JMW Golin, juryordförande för Månadens kampanj PR

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Louise Leo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.