Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika PR

Mandarva Stenborg: Otydlig resultatredovisning – ett problem

Publicerad: 10 Januari 2020, 09:04

Mandarva Stenborg, vd Abby Priest, ordförande Månadens PR

Är det fortfarande PR om det investerats miljontals kronor i media? Det undrar Månadens pr:s ordförande Mandarva Stenborg och får medhåll av juryn.


Ämnen i artikeln:

Mandarva StenborgMånadens KampanjAbby Priest

Under årets sista PR-jurysittning avhandlades allt från vad sjutton PR egentligen är till svårigheten med otydlig resultatredovisning. Medlemmarna i juryn var nog en aning matta efter en intensiv höst och julen och ledigheten lyste som ett ljus i mörkret mot slutet av veckan. Den lagom trötta stämningen öppnade upp för sköna och oväntat krassa och ärliga kommentarer. 

Att jämföra de olika bidragen var ibland som att jämföra äpplen och päron vilket såklart öppnade upp för intressanta diskussioner. Man kan lätt bli bländad av snygga filmer och krispigt hantverk - men när det kokas ner så behöver ändå idén vara bärande för en organisk spridning. Är det fortfarande PR om det investerats miljontals kronor i media frågade sig juryn vid ett flertal tillfällen, hade kampanjen verkligen flugit utan det stödet?

Hur som helst, omgångens tre finalister visar på en dynamisk variation av olika typer på intressant PR. Vinnaren, Volkswagen med sin kluriga Abbey Road visade verkligen på en smart och enkel lösning som svarade rak mot briefen. Inte helt enkelt att skapa intressant kommunikation kring en teknisk funktion men i det här fallet lyckades avsändaren med en smart kulturell planning på bred front. Även aktiveringen och hantverket kändes välgjort och genomtänkt. MVG + alltså! 

Apoteket Hjärtat med sitt svårsvalda piller imponerade också på juryn genom en snygga kondensering av ett verkligt problem. Kul att en aktör, i den annars stelbenta apoteksbranschen, vågar ta ställning för ett reellt problem. Som kommunikatör blir man alltid glad när en kampanj och idé verkligen kan göra skillnad. Om nu denna kampanj gjorde det, den svaga resultatredovisningen gjorde det svårt att avläsa. 

Fonus kampanj ”Ljusa Minnen” kändes som en värdig trea med sitt klassiska hantverk, också inom en traditionstyngd kategori. Juryn gillade också att kommunikationen bjussade på en service för stressade anhöriga samtidigt som ett pressat samhällsproblem belystes. 

Tusen tack alla som skickat in bidrag till Månadens Kampanj under det gångna året! Så kul att se hur Sverige levererar intressant kommunikation som både löser faktiska problem, ökar kännedomen kring viktiga frågor och produktutvecklar på hög nivå. Tack också årets jury för intressanta samtal och ert engagemang! Jag önskar alla en grym början på det nya året, 2020 alltså hörrni!

Mandarva Stenborg

VD, Abby Priest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.