Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika PR

Nu har vi bedömt reklam som det pratas om.

Publicerad: 17 Juni 2020, 11:40

Månadens PR-ordföranden Louise Leo ställer sig tveksam till pr-bidrag med bifogade annonsytor och slår ett slag för pr så bra att den inte behöver köpta insatser.


Jag loggar in på tävlingssajten, skummar igenom bidragen, och tänker att något blivit fel. De måste ha blandat ihop mig med en jurymedlem i reklam- eller sponsringskategorin. En uppsjö av bidragen anger annonsyta, men inte hur man jobbat med medierelationer. Att bra reklam ska vara värd att snackas om har ju varit en målsättning sedan den kreativa revolutionen på 1970-talet. Det tjusiga i väl utförd PR är att det inte behövs reklam, budskapet når fram utan köpta insatser. Sådant Sveriges PR-byråer framgångsrikt gör dagarna i ända. Varför tävlar ni inte med det?

Att göra hela Sverige till ett designmuseum är en fin story som inte krävt en enda annons. Den regionala förpackningen gör det till ett ännu vassare PR-case. Jag tycker ofta att det läggs väl mycket tyckande om ”finish” i den här kategorin - då syftet är att få någon annan att berätta historien kan den tjäna på att inte vara slipad i detalj. Men i det här fallet är det stilistiska en del av produkten, och förtjänar en extra stjärna.

Emanuel Forslunds idé, att fylla en hockeyarena utan att någon är på plats, stack ut bland floden av Corona-relaterade bidrag. En passionerad människa som drar igång en rörelse är en tacksam story att sälja in till media. Vilket byrån bakom gjort med bravur. Eller för att använda kommunikationsbranschens älsklingsformulering: ett snyggt hantverk.

Nu är det sommar, efter en vår som för många varit ett helvete. När företag kämpar för sin överlevnad och människor förlorar sina jobb blir PR extra viktigt, för att trygga marknaden, för att visa hur man tänker som arbetsgivare, för att hitta kostnadseffektiva sätt att nå ut med säljdrivande kommunikation. Samtidigt är våra branschtävlingar knappast av högsta prioritet. Till nästa omgång hoppas vi att det ser ljusare ut. Att alla som nu kämpar kan andas ut. Vi ses i höst!

Louise Leo, vd JMWGolin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.