Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika PR

Mandarva Stenborg: PR eller inte PR, det är frågan.

Publicerad: 18 Oktober 2019, 08:18

Mandarva Stenborg, ordförande för Månadens kampanj PR, vd på Abby Priest.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Det var med en viss sorg som juryn meddelade att den amerikanska hamburgerkedjan vann en knapp seger över det fina, svenska praktexemplaret till PR-kampanj för Visit Sweden. Ett otroligt snyggt, klassiskt PR-hantverk som profilerade Sverige som en mat- och naturdestination ställdes emot en enkel och klockren idé för att få fler att testa vegetariskt hos Burger King.

Är Burger Kings 50/50 kampanj ens PR? Är det egentligen inte en reklamkampanj som var så bra att snacket spred sig utanför de betalda kanalerna? Var går egentligen gränsen? Månadens PR-jury var kluven och samtalen tenderade att dra åt frågan kring ”modern” PR vs. gammal-PR. Men vad händer med PR som yrke och hantverk om alla reklamkampanjer som bygger på något som verkligen engagerar (som all kommunikation borde göra) också kan ställa upp och vinna i PR-tävlingar?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

En annan fråga som diskuterades var distinktionen mellan en PR-driven reklamkampanj och en reklamstödd PR-kampanj. Dessa hybrider ser vi ju mer och mer av nu när många av våra byråer drar åt att erbjuda ”integrerad” kommunikation. Var går gränsen - och behöver det finnas någon gräns?

Kanske blir den sammanfattade kommunikationen bättre av att de klassiska reklamarna börjar bygga sin reklam med en förtjänad kärna - och de mest inbitna PR-konsulterna börjar öppna upp ögonen för kraften bakom att ge sin kampanj en betald skjuts.

Vare sig vi klassar vårt hantverk som PR eller reklam så bör det beröra. Här är vi människor rätt enkla, vi vill överraskas och underhållas. Vi vill känna känslor. Det ska gärna brinna till lite. Och det var just i den konflikten mellan skeptiska köttätare och vegoförespråkare som Burger King lyckades få kraft i sin 50/50-kampanj. Snyggt jobbat tyckte juryn, enkelt, insiktsdrivet, nära målgruppen och smart. Men att ställa den bredvid en klassisk PR-kampanj blir som att jämföra äpplen och päron - svårt.

Tack för denna gång, hoppas kunna reda ut samtliga frågetecken ovan till nästa sittning. Segla lugnt bland höstlöven!

Mandarva Stenborg

VD, Abby Priest

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.