Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika PR

Mandarva Stenborg: ”Pr-kreatörer – tänk lite mer som en reklamare”

Ibland är det på sin plats att tänka lite mer som en reklamare. Tänk rakt, hitta den minsta beståndsdelen av det du vill säga – och säg bara det. Det skriver Mandarva Stenborg, vd på Abby Priest och ordförande i Månadens PR, i en uppmaning till pr-kreatörer.

Publicerad: 12 oktober 2021, 12:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mandarva Stenborg, ordförande i Månadens PR.

Foto: Privat


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjMandarva StenborgAbby PriestPR

Reklam är fusk. Det har jag alltid hävdat. Hur svårt kan det vara att bestämma sig för vad man vill säga och sen tapetsera stan med det? Visst behöver man fundera lite på insikter och komma på en kul lösning på det. Men sen står man där helt oemotsagd när ens verk pumpas ut över tunnelbaneväggar, tv-apparater och skrällig reklamradio. 

Pr däremot, det är svårt, ett riktigt hantverk. Det klurigaste är att hitta den där tredje budbäraren som 1) ska trigga i gång på idén 2) skapa något eget av den och 3) gärna engagerat dela det vidare till en större grupp. 

Nu ska ju inte det här bli en krönika baserat på ett lillebrorskomplex där pr ständigt försöker motivera sin existens och värdighet i förhållande till det – i många fall mer välbetalda – mansdominerade området reklam. Snarare handlar det om att jag efter några år på en integrerad byrå har landat i att båda disciplinerna inte är olika bra - men de är olika.

LÄS MER: ”Hundfluencers” charmade juryn – guld till New Normal 

För ibland behövs just den där stora megafonen som får folk att helt oförberedda ryckas ur sin dvala på väg till jobbet eller i tv-soffan. Som mottagare av klassisk reklam behöver du oftast inte göra något. Du kan bekvämt stanna i din egen sköna zon med dina egna trygga tankar. Att som pr–person få möjlighet att jobba med reklamkampanjer känns så rent på något sätt, så tydligt och tryggt.

För pr, däremot, handlar mer om ett leap of faith – ett hopp om ett större engagemang; mottagaren uppmanas att ta ställning, dela vidare, skriva på listor, använda en hashtag osv osv. Vilket vid en första anblick kan kännas mer komplext. Men det slår mig att när pr är bra känns även de kampanjerna rena, trygga och enkla. Och när pr är dåligt känns det just så där komplext.

Så en note to self till mig själv som pr-makare, och kanske en uppmaning till alla andra pr-kreatörer där ute: ibland är det på sin plats att tänka lite mer som en reklamare. Tänk rakt, hitta den minsta beståndsdelen av det du vill säga - och säg bara det. Pr-trötthet kanske inte är lika utbrett som reklamtrötthet, men det handlar nog mest om att människor inte utsätts för dålig pr lika ofta. Det ligger i pr:s natur att förtjäna sin uppmärksamhet, vilket gör att dålig pr ofta stannar på pr-konsultens skrivbord eller som ett oöppnat mejl i en journalists inbox.

Hatten av till månadens vinnare som med (jag gissar nu) noll kronor i budget har lyckats hitta en blodåder av engagemang och hackat sig in för ett explosionsartat genomslag. Lite komplexitet måste vi ändå bejaka för en spännande tillvaro. Grattis Kattastrofen!

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mandarva Stenborg

VD, Abby Priest

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.