Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika PR

Mandarva Stenborg: Utrullning låter riktigt skönt

Mycket har förändrats när det kommer till ”utrullning” av en kampanj. När det på den gamla goda tiden gick att sätta sig på Riche och fira efter en lansering, är det numera först då som temperaturen höjs på riktigt. Det skriver Mandarva Stenborg, ordförande i Månadens PR 2021.

Publicerad: 5 mars 2021, 09:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mandarva Stenborg är vd på Abby Priest och ordförande i Månadens PR 2021.


Ämnen i artikeln:

Mandarva StenborgAbby PriestMånadens KampanjPR

Ett begrepp som skavt lite extra i min hjärna de senaste dagarna är det välanvända branschordet ”utrullning”. Ni vet, fasen när man en kampanj betraktas som färdig och bara ska tas ut till marknaden och målgruppen. 

Jag kommer så väl ihåg en lärare på Berghs som nostalgiskt pratade om den gamla goda tiden när ”man kunde gå ner och sätta sig på Riche och skåla i champagne när man släppt en kampanj”. 

Annat är det nu (emoji med svettdroppe). Istället för att betrakta dagen för ”utrullning” eller ”roll-out” av en kampanj som en slags champagne-på-Riche-mållinje höjs i stället temperaturen på riktigt. Det är nu allt måste stämma. Alla enheter och budskap ska putsas på, influencers ska briefas, medielistor byggs om - allt samtidigt som kunden hålls lagom involverad och gärna lugn. 

LÄS MER: Tredje vinsten för Call Girls – tar guld i Månadens PR 

På dagen D börjar det riktiga hästjobbet, själva aktiveringen av kanske flera månaders eller års förberedelser. Nu krävs det flinka händer och fötter, öron mot marken och fingertoppskänsla. Det ska skrivas, pitchas, vinklar, twittras, ringas, mailas, trackas och DM:as. Och är det en global kampanj så stannar inte klockan vid 18:00 - utan då är det realtidshantering av en annan tidszon som gäller. Har man planerat för scenario 1 kan man ge sig f-n på att det är scenario 3 som utvecklar sig. För PR går ju faktiskt sällan att planera – strategier och Q&A’s till trots. Snabbhet och proaktivitet kräver balans. Uthållighet. Men också ett mått av vilsamhet. En får ju inte verka för på, för angelägen - då byggs ingen attraktion. 

Så det lagom passiva ordet ”utrullning” stör mig på något sätt. Som att rulla ut en skön och jämn konstgräsmatta med en ledig liten puff. Helt under kontroll. Vilket är så långt ifrån verkligheten man kan komma. I själva verket kan den här fasen snarare jämföras med en lätt kaosartad matlagning; först planeras det, sjuder lugnt i alla grytor. Därefter höjs värmen och det börjar koka, sprätta och stänka – oftast i flera kärl samtidigt. Vad som känns som tusen ingredienser ska hanteras på sitt sätt. Saltade vi för mycket? För lite? 

Och till slut ska det hela - förhoppningsvis - landa i en kul och trevlig måltid. En stund där alla känner sig involverade, engagerade och lagom provocerade. En stund som i den bästa av världar lämnar gästerna berörda, fyllda med tankar och känslor som de vill dela vidare med andra. Om man så vill: en stund som blir en snackis.

Så där någonstans i en svajig köks-metafor avslutar jag mitt inlägg om vad som symboliserar mycket av det fantastiska PR-hantverk som görs i dag. Där alla detaljer och den eftertraktade röda tråden (smaken?) genomsyrar allt som görs. Där en kampanj inte bara ”rullas ut” med en liten knuff, utan snarare kokas upp och tillreds av ett team med mästerkockar. Hoppas det ska smaka!

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mandarva Stenborg

VD, Abby Priest

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.