Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika print

Jesper Pålsson: ”Det lönade sig att sticka ut hakan”

Jesper Pålsson och Louise Berthu på Frank tittar tillbaka på en omgång av Månadens print där flera bidrag lyckades sticka ut och bryta normerna för printmediet.

Publicerad: 17 December 2020, 13:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jesper Pålsson, vd på Frank Digital Experiences och ordförande i Månadens print 2020. Den här gången skriver han tillsammans med kollegan Louise Berthu, art director.


Ämnen i artikeln:

Månadens PrintJesper PålssonFrank DigitalReklam

I denna omgång av Månadens print lönade det sig att sticka ut hakan. Det ligger ju en konst i att göra reklam som lyckas med att väcka uppmärksamhet, ligga i linje med varumärket samt förmedla ett relevant budskap. Men juryn blev denna gång bortskämd med flera bra exempel på detta. Printannonser som sticker ut på ett relevant sätt och som bryter normer på ett ”lagom” sätt. 

Som till exempel GP Lightning, före-efter. Det finns ju lite av en Mad Men-känsla här som man gillar så klart, enkel och snabb kommunikation. Och man vill ju så gärna att det ska funka. Och det gör det nog i detta fallet. Förhoppningsvis är detta en del av en större kampanj, i så fall tror vi att detta kan ge bra resultat. 

På första plats, Läkare Utan Gränser
Det är alltid en avvägning och balans och inte minst en risk att göra en typografiannnons. Det är lätt att det blir krystat och det leder till misslyckande. Men här finns det något som man lyckas riktigt bra med, båda i själva budskapet och hur man navigerar sig i texten, mycket fint. 

Andra plats, Volvo XC40
Vår favorit denna omgång säkrade andraplatsen. En smart och snygg brygga mellan print och deras övriga annonsering, filmer etc. 

Väldigt fint sätt att belysa en usp med väldigt bra foto och komposition. Så enkelt liksom. 

Tredje plats: SSF lösenord
Här lyckas man verkligen fånga vår uppmärksamhet, nästan så att man rycker till lite. Väldigt vågat och väldigt träffsäkert. 

Våga vinn denna gång för SSF. 

Nej, nu måste vi skicka ut julklappar till alla våra härliga kunder. Tack alla medlemmar i juryn för detta året, tråkigt bara att vi aldrig fick ses IRL. Men vi återkommer gällande det när corona blåst över. En past due get-together vore på sin plats. 

Vi här på Frank håller tummarna att nästa år blir lite aningen mindre turbulent och önskar er alla en bra start 2021.

Happy Holidays önskar 

Louise & Jesper 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jesper Pålsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.