Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika print

Oskar Parnefeldt: Framtidens krigshjältar är reklamare

Publicerad: 20 September 2019, 09:18

Oskar Pernefelt, art director Åkestam Holst NoA och ordförande Månadens print


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Totalt mörker. Psykologiska operationer påverkar dagligen hur vi tänker och ställer oss till vår omvärld. Det visade sig när Trump-administrationen tog makten 2016 och det visade sig igen när Storbritannien valde att gå ur EU.

Numera är det allmänt känt att Ryssland lade hundratals miljoner kronor för att under flera år influera de amerikanska väljarna inför valet 2016. Trollen stämplade in i fabrikerna och taktisk content producerades på löpande band. Kanske inte direkt för att förändra folks ståndpunkter, utan snarare stärka dem. ”Operation: Vatten på sin kvarn”. Målet var att på sikt öka polariseringen eftersom ”en regering som styr ett splittrat land har svårare att agera internationellt”, som Mikael Tofvesson, enhetschef på MSB, sa inför det svenska valet 2018. Kortsiktigt blev ett lands presidentval påverkat, långsiktigt har man lyckats försvaga sin konkurrent på en internationell arena. Detta med inlägg som morbröder över hela USA gladeligen delade på Facebook och raljerade kring på släktmiddagar.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Och det här var innan vågen av deep fake-teknik. Tekniken som med utförliga analyser av bilder och filmklipp på människor kan skapa kusligt lika imitationer. Jag såg ett klipp där någon hade bytt ut Christian Bale till Tom Cruise i en scen från American Psycho. Så likt att jag i en millisekund frågade mig själv ifall det verkligen inte var Tom Cruise som spelade Patrick Bateman? Bales tolkning av karaktären var ju trots allt baserat på en intervju med Tom Cruise. En sekunds ifrågasättande som skulle kunna ha otroliga konsekvenser om filmen istället hade föreställt en person som håller ett brandtal från ovala rummet.

Men i tider som dessa måste vi komma ihåg att den nya tekniken går att använda till något bra. Förra året analyserade tidningen The Times över åttahundra av John F Kennedys tal för att på så sätt återskapa talet han aldrig höll den där dagen i Dallas 1963. Ett starkt exempel för att demonstrera att demokrati inte kan tystas.

Vinnaren i Månadens Print påminner oss om något som är viktigare än någonsin: att en bild kan i grunden förändra hur vi ser på vår omvärld. När bilden på den gråtande vietnamesiska flickan Kim Phuc nådde förstasidorna förändrades opinionen kring kriget avsevärt. Och den påverkade inte bara de som såg den i tidningsstånden 1972, utan bilden påverkar än idag hur vi ser tillbaka på kriget i Vietnam.

Med detta sagt ska man banne mig inte förringa annonserna på andra- och tredjeplats som ger oss ett välbehövligt leende på läpparna i detta totala jävla mörker.

Oskar Parnefeldt

AD, Åkestam Holst

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.