Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika print

Adam Reuterskiöld: ”Jag ogillar Försvarsmakten – men här är en print värd att försvara”

Adam Reuterskiöld, tf ordförande i Print-gruppen, vill inte se Försvarsmakten göra reklam – och tycker att reklambyrån ska ägna sig åt annat. Ändå ger han printen högst poäng. Här är varför.

Publicerad: 16 september 2021, 10:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst, och tf ordförande i Månadens Print.

Foto: Press


Ämnen i artikeln:

Krönika

Jag tycker väldigt illa om vårt militära försvar, men något som gör mig ännu mer illamående är Försvarsmaktens reklamkampanjer som under många år har varit väldigt smarta i sin retorik. Vårt lands främsta reklammakare har helt enkelt varit duktiga på att mejsla fram ett budskap som inte bara påverkar oss i juryn, utan även bilden av varför Sverige ska ha ett militärt försvar. När Reinfeldt och hans regering för drygt 10 år skrotade värnplikten startade ett varumärkesarbete som fortsätter än i dag. Syftet var att rekrytera blivande soldater, men också att påverka svenskarnas syn på försvaret. Jag håller helt med fil dr Sanna Strand när hon skriver att ”Försvarsmakten blev därmed ett varumärke och vi medborgare dess konsumenter.” Trist bara att det inte handlar om diskmedel, öl eller ketchup.

LÄS MER: Pytte-copyn som stack ut lite extra 

I månadens omgång fick jag därmed återigen problem. Försvarets annons som gick på SvD:s förstasida hyllades och skapade debatt både internt i försvaret och i samhället. Med andra ord ett effektivt reklamjobb. Eftersom jag av hänsyn till jäv inte fick rösta på Apotek Hjärtat fick Försvarsmakten min omgångs högsta poäng. Hoppas bara att militärerna även såg månadens etta så att de slipper fästingproblem efter en dag i fält. Min andra önskan är att Sveriges duktigaste reklammakare ägnar sin kreativitet till annat än att sälja militär upprustning.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Adam Reuterskiöld

Ämnen i artikeln:

Krönika

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.