Krönika print
Länge leve pilleriet
Inte bara fina hantverk, utan också starka grundidéer, skriver Patrik Reuterskiöld om senaste omhånhen i Månadens print.
Publicerad: 23 juni 2022, 13:22
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Pressbild
Att kerna lite här, spärra lite där, flytta upp, flytta åt sidan, beskära lite annorlunda, skriva ut, sätta upp, ta ett steg tillbaka, fråga en kollega, kisa, göra om allt, byta typsnitt, göra tillbaka är bland det trevligaste man kan göra som Art Director. Varför ser man då så många taffligt utförda annonser? Fellinjerade, obalanserade och med onödiga missar? Beror det på snäva tidsramar, klen budget, ovilja, avsaknad av yrkesstolthet, okunskap? Inte fasen vet jag.
Det jag däremot vet är att i dagens omgång tävlade 23 bidrag, men det var bara några få som var så fint gjorda att man inte ville bläddra förbi dem utan istället tillbringa mer tid med att titta på dem. Ettan från Åkestam Holst och Reportrar utan gränser har en ruff formgivning för att få tittaren i rätt sinnesstämning, fint. Månadens tvåa gjord av Forsman & Bodenfors var ett utmärkt exempel på glädjen till hantverket. Finfina illustrationer av Mikael Selin tillsammans med bra formgivning. Trean från Havrefabriken oerhört minimalistisk men ack så välgjord och balanserad.
Denna trio har inte bara fint hantverk, de vilar även på starka och bra grundidéer vilket gör dem värdiga pallplatsen. För några av er kreatörer som hamnade utanför, det går tyvärr aldrig att sminka grisen, för den kommer alltid att förbli en gris. Men det går att göra en halvdålig idégris aningen mer tilltalande med lite mer pilleri.
Patrik Reuterskiöld, Art Director, Åkestam Holst NoA
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.