Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika print

Jesper Pålsson: ”Likväl ansluter sig denna omgångs vinnare till trenden”

Coronaviruset må synas mindre i bidragen i årets tredje omgång av Månadens print, men temat tog ändå hem förstaplatsen. Ordförande Jesper Pålsson reflekterar över topp tre.

Publicerad: 29 September 2020, 10:05

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jesper Pålsson, vd på Frank Digital Experiences och ordförande i Månadens print 2020.


Ämnen i artikeln:

HummingbirdsNord DBBJesper PålssonAcneMånadens Print

I denna omgång av Månadens print bjöds vi ännu en gång på en ansenlig mängd annonser med ledmotiv såsom: stanna hemma, håll avstånd och andra corona-inspirerade teman. Det ska dock nämnas att vi såg en avsevärd minskning sedan förra rundan. Covid-vindarna har avtagit en aning.

Likväl så ansluter sig denna omgångs vinnare till trenden, inget fel med det säger vi i juryn så länge det levereras smart, effektivt och snyggt inslaget. 

Vi är väl många som jobbat hemifrån ett bra tag, och vissa kanske fortfarande hasar omkring med morgonrock och garvsyrat kaffe i favorit-hemma-koppen. Det vet Situation Sthlm, som tillsammans med Hummingbirds the Hybrid Agency har tagit fram annonsen ”Vi jobbar hemifrån”. 

Enkel och snabb kommunikation i form av en bild tagen någonstans i vårt kära tunnelbanesystem, okänd station. Detta tillsammans med texten: ”VI JOBBAR HEMIFRÅN. PRECIS SOM VANLIGT.” 

Snyggt tycker vi. Det enda jag personligen reflekterar över är bildvalet i annonsen. Det är en ganska fin bild som nästan ger ett hemtrevligt intryck. Vi ser ett konstverk och några färglada affischer i backgrunden. Jag skulle nog hävda att annonsen visat sig vara mer kraftfull med en smula mörkare bild. Samtidigt så ger detta kanske en mer rättvis bild av sinnesstämningen nere i Stockholms underjordiska spårväg. Antar att det beror helt på lokalitet.  

Nummer två denna deltävling blev ”Skumannonsen”, för Garant och av reklambyrån Nord DDB. Måhända är det inte ett väldans nytt grepp, det här med en massa text där vissa delar är understrukna, överstrukna, i fetstil eller dylikt. Men i detta fall så får vi lägga till ytterligare ett lager. Nämligen det dubbeltydiga i att skumma igenom en text, eller varför inte skumma lite Garant havredryck till ditt ekologiska kaffe? (Nu när du blir shamead om du köper Oatly...) Min personliga favorit denna omgång. Säkrade andraplatsen åtminstone. 

Bronset tog Polestar och Acne hem. Svårt att inte gilla denna annons. Den har ju allt det som man vill ha i en print-annons; snabb men smart kommunikation, sober layout/ typografi, stor portion kreativ höjd tillsammans med en hyfsat sofistikerad tonalitet. Helt i linje med varumärket vill jag tro. Annonsen känns liksom en aning klassisk också, en modern tappning av till de tidlösa VW-annonserna från 60-talet etc. 

Alla de vinnande bidragen ser ni nedan. 

Tack för denna gång. Vi ses där ute. 

1. Hummingbirds the Hybrid Agency / Vi jobbar hemifrån / Situation Sthlm

2. Nord DDB / Skumannonsen / Garant

3. Acne / Polestar 2 – 100% Electric / Polestar 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jesper Pålsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.