Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika print

Rickard Beskow: Kommer någon ihåg Clubhouse?

Publicerad: 1 april 2022, 12:49

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Rickard Beskow.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

ClubhouseMånadens Print

I år har jag jobbat med reklam i 10 år. Mycket har hänt sen jag skrev på mitt första anställningsavtal. Jobbet har blivit roligare, men också mer komplext. En hejdundrans massa nya plattformar och annonsformat och gjort entré. Men flera har också dött (eller kommer dö snart). Det var ju bara för ett år sen alla varumärken ville in på Clubhouse. (Behövde faktiskt googla namnet, hade redan glömt).

Lyckligtvis har den klassiska printen överlevt. Lyckligtvis? Ja! I en värld där många, enligt min mening, krånglar till det med allt för invecklade budskap tvingar printen oss att hålla det enkelt. Inget ljud, inga färgsprakande animationer. Med relativt begränsade verktyg ska du få någon att stanna upp och gilla varumärket. Allt för att få fler att vilja lägga en del av sin månatliga inkomst på det du erbjuder. Det är absolut inte lätt. Därför blir man extra glad när man ser någon som lyckas. Vem trodde att en slemmig ål kunde få mig att både vilja läsa boken och se operan.

Med ovan argumentation hoppas jag därför att printen kommer fortsätta att leva vidare. Och enkelheten får gärna smitta av sig till andra delar av reklamen. För några år sen påstod en byrå (Droga5?) att de trycktestade sina idéer genom att formulera en pressrelease. Och om det inte gick var idén inte tillräckligt bra. Det nya kanske ska vara att trycktesta idén med en annons? Om du lyckas kan du va lugn. Då vet du att budskapet kommer gå fram oavsett format, oavsett plattform.

Rickard Beskow

Juryordförande, kreatör och partner på Åkestam Holst

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ClubhouseMånadens Print

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.