Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika print

Jesper Pålsson: ”Snyggt, snabbt, pricksäkert och relevant”

Ordförande Jesper Pålsson ser tillbaka på en omgång av Månadens print med hög nivå vad gäller både kreativitet och relevans. Flest poäng plockade återigen Ingo med The Moldy Whopper.

Publicerad: 25 Maj 2020, 06:40

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jesper Pålsson, vd på Frank Digital Experiences och ordförande i Månadens print 2020.


Ämnen i artikeln:

OatlyJesper PålssonIngo

Covid-19 har tagit oss alla på sängen. Olika nationer, företag och individer reagerar på olika sätt. Och på sedvanligt vis så har vi svenskar tagit det hela med ro, och kanske en viss skepsis. Detta har haft en lugnande inverkan på marknaden, men samtidigt upplever jag det som att effekterna liksom smugit sig på oss. En växande skugga bakom våra ryggar. Sparkrav, pausade kampanjer och aktiviteter, permitteringar, uppsägningar och konkurser. Hur det ska sluta vet ingen. 

Att som företag kommunicera med omvärlden under tider som dessa är utmanande. Svårt. Det kanske kan liknas vid en balansgång, en gång på mycket smalt underlag. Underlaget är smalare nu än vad vi är vana vid, det handlar inte längre bara om att sticka ut och nå fram. Minsta snedsteg kan leda till förödande missförstånd och öppna upp för bad-will. I denna omgång av Månadens print fick vi ändå vår beskärda del av corona-kommunikation. Och alla klarade akten väl, med en beundransvärd fingertoppskänsla. 

De flesta av ovan nämnda bidrag kan klassificeras som ren samhällsinformation, men vi såg också hur ett fåtal annonsörer spelande an på effekter eller diskussioner som viruset gett upphov till. De var dock uteslutande välgörenhetsorganisationer eller dylikt. 

I stort måste jag säga att det var många starka alster denna runda, där nästan alla höll mycket hög nivå vad gäller kreativitet och relevans. 

De bidrag som tog plats på pallen var 1. Ingo / Modly Whopper / Burger King, 2. Oatly Department of Mind Control / Oatly Glass / Oatly, 3. Familjen / Ingen vanlig påsk / 1177 Vårdguiden & Region Stockholm. 

Burger King plockade poäng på flera olika områden – snyggt, snabbt, pricksäkert och relevant. Även fast vissa jurymedlemmar kände ett visst obehag över bilder på härsken mat...

Det juryn upplevde som mest imponerande var att man som beställare vågade gå med en kampanj som visar produkten på detta sätt. Mycket innovativt och djärvt. Extra kul så klart eftersom det blev så bra. Grattis till ett bra utfört jobb av byrå och beställare. 

Oatly, med sitt vågade och kreativt visuella uttryck, blev en annan storfavorit. 

Tack till alla som skickade in bidrag och alla som ställer upp och medverkar i juryarbetet. 

Nu är det är dags för de mörka molnen och virusinfekterade vindarna att blåsa förbi. Jag räknar med ett mer positivt tredje och fjärde kvartal av detta år. 

Utan behov av en endaste corona-annons.  

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jesper Pålsson

Ämnen i artikeln:

OatlyJesper PålssonIngo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.