Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika print

Stephanie Moradi: ”Hantverk kan aldrig rädda en halvdan idé”

Publicerad: 18 februari 2021, 09:13

Stephanie Moradi är copy på Åkestam Holst, och ordförande i Månadens kampanjs printkategori.

Hur snygg en kampanj än är kommer juryn alltid att se förbi fasaden. Det konstaterar ordförande Stephanie Moradi efter årets första omgång av Månadens kampanj i kategorin print.


Ämnen i artikeln:

Månadens Print

Årets första print-omgång i Det Nya Normala kändes lite så som början av ett nytt år alltid känns. Förväntansfullt men lite segstartat. Bidragen var få, och skurarna spridda. Men sakta men säkert så börjar diskussionerna kring enheterna att ta vid, och konsensus kring bidragen slutar successivt vara en självklarhet. Det gillar man ju! 

Läs mer: Guld till Acnes borttynade bokstäver 

Konsensus i jurysammanhang är oftast svintråkigt. Oenigheter ökar pulsen, tvingar en att formulera och möjligtvis omvärdera sina tankar och åsikter, och får människor med lagom dålig impulskontroll att höja rösten något. Hur kan något som är så självklart för mig vara helt otänkbart för någon annan? Och vice versa? Det är minst sagt fascinerande, och något jag ser fram emot att stöta på oftare under årets kommande omgångar. Men om det var något vi alla var överens om så var det detta: oavsett hur bra hantverket än är, så kan det aldrig rädda en halvdan idé. Det går inte. Det är omöjligt. Impossible. Umuligt. Unmöglich.

Men det är lätt att bli förtrollad. Ett gediget hantverk kan ha den förmågan vid första anblick. Lite som Snygga Personer TM. Ett snyggt yttre men ett tomt inre. Det fanns några enstaka bidrag med sådana tendenser som vi fastnade vid under denna omgång.

Vad vill de egentligen säga? Är det inte lite långsökt? Är det till och med aningen.. ologiskt? Är det bara jag som inte förstår? När dessa frågor yttras i en jury är hantverksförtrollningen oftast över, och enbart den råa idén ligger kvar på bordet och väntar på sin dom. Självaste kärnan i annonsen. 

Vinnaren av månadens första print-omgång var inte en Snygg Person TM. Det var en idé i sin allra råaste form som med sin enkelhet och idérikedom inte behövde en putsad yta överhuvudtaget. En sån idé som får kreatörer att jämra sig över varför man inte själv kommit på samma sak. Ja, som riktigt bra idéer oftast gör - skapar avund och inspiration på en och samma gång.

Tråkigt nog rådde det hundraprocentig konsensus i juryn gällande första platsen, och i stort sett även för andra och tredje pallplatsen. Både Trafikförvaltningen i Region Stockholm och Kommunal lyckades på varsitt eget sätt ta fasta på pandemins konsekvenser inom respektive bransch med stor igenkänning. Grattis till Acne (x2) och Familjen!

 

Ämnen i artikeln:

Månadens Print

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.