Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika print

Jesper Pålsson: ”Svårt att slå reklam om hållbarhet och inkludering – om den har förankring i verkligheten”

Publicerad: 18 Februari 2020, 13:53

Jesper Pålsson är vd på Frank Digital Experiences och ordförande i Månadens print 2020.


Ämnen i artikeln:

Jesper Pålsson

Det var en lång jul i år. Och julborden var många. Likaså julkampanjerna. Det är en tid då vi ska unna oss lite extra. Alladin-askar, julmust, sprit och mat i överflöd. Intressant är att denna dekadens och konsumtion även verkar leda till en tilltagande ansvarskänsla. Det är således en säsong då det är extra tacksamt med annonsering som inriktar sig på den allmänna befolkningens dåliga samvete. 

Och det vet vi reklamare så klart. Under jul- och nyårshelgerna ser vi varje år en mängd kampanjer och annonser som fokuserar på ansvarstagande i frågor som rör miljömässiga eller sociala perspektiv. Bra, kan man tycka. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Men vart går egentligen gränsen till ”Green Washing”? Gröntvättning är ett begrepp som uppstått i kölvattnet av de positiva krafter som jobbar för hållbarhet. Företag tävlar i att, genom marknadsföring, skapa en bild av att vara miljövänliga då de belyser olika miljövänliga insatser.

De vinnande bidragen denna månad hade alla hållbarhet eller inkludering i blickfånget. Alla dock med goda avsikter och med en äkthet som känns. 

Bananskal kanske inte kommer få dig att ligga sömnlös på nätterna, men Lidl berör ett ämne som i allra högsta grad upplevs viktigt och aktuellt. 

Alla tre annonser är fina exempel på motsatsen till Gröntvättning, hur man skapar positiv förändring på riktigt. Även med små medel. I vardagen. Saker som gör skillnad. Och det tycker jag är värt att använda i marknadskommunikation – på riktigt. 

Tack till alla som skickade in bidrag och alla som ställer upp och medverkar i juryarbetet. 

God hållbar fortsättning, 2020 here we come. 

Jesper Pålsson

Ämnen i artikeln:

Jesper Pålsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.