Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Krönika print
Publicerad: 18 februari 2020, 13:53
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Jesper Pålsson är vd på Frank Digital Experiences och ordförande i Månadens print 2020.
Ämnen i artikeln:
Jesper PålssonDet var en lång jul i år. Och julborden var många. Likaså julkampanjerna. Det är en tid då vi ska unna oss lite extra. Alladin-askar, julmust, sprit och mat i överflöd. Intressant är att denna dekadens och konsumtion även verkar leda till en tilltagande ansvarskänsla. Det är således en säsong då det är extra tacksamt med annonsering som inriktar sig på den allmänna befolkningens dåliga samvete.
Och det vet vi reklamare så klart. Under jul- och nyårshelgerna ser vi varje år en mängd kampanjer och annonser som fokuserar på ansvarstagande i frågor som rör miljömässiga eller sociala perspektiv. Bra, kan man tycka.
Men vart går egentligen gränsen till ”Green Washing”? Gröntvättning är ett begrepp som uppstått i kölvattnet av de positiva krafter som jobbar för hållbarhet. Företag tävlar i att, genom marknadsföring, skapa en bild av att vara miljövänliga då de belyser olika miljövänliga insatser.
De vinnande bidragen denna månad hade alla hållbarhet eller inkludering i blickfånget. Alla dock med goda avsikter och med en äkthet som känns.
Bananskal kanske inte kommer få dig att ligga sömnlös på nätterna, men Lidl berör ett ämne som i allra högsta grad upplevs viktigt och aktuellt.
Alla tre annonser är fina exempel på motsatsen till Gröntvättning, hur man skapar positiv förändring på riktigt. Även med små medel. I vardagen. Saker som gör skillnad. Och det tycker jag är värt att använda i marknadskommunikation – på riktigt.
Tack till alla som skickade in bidrag och alla som ställer upp och medverkar i juryarbetet.
God hållbar fortsättning, 2020 here we come.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Jesper Pålsson
Ämnen i artikeln:
Jesper Pålsson