Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika sociala medier

Anna Olivemark: Det sociala dilemmat

Förtjänar verkligen en kampanj att vinna ett pris bara för att den haft annonser anpassade för kanalen? Nej, jag tycker verkligen inte det. Det skriver Anna Olivemark, head of social på Nord DDB och jurymedlem i Månadens sociala medier.

Publicerad: 4 Januari 2021, 09:06

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Under det gångna året har diskussionerna kring alla de inskickade bidragen gått varma i vår jurygrupp. Bidragen har diskuterats från många olika perspektiv och vinklar, men en röd tråd har följt oss under samtliga möten: platsar detta i kategorin för social eller inte? Vad är egentligen en sociala medier-kampanj? Och varför känns det ofta som att sociala medier-kategorin är något som man bara passar på att skicka in ett bidrag till när man ”ändå är i farten”?

LÄS ÄVEN

Omvänd call girl-tjänst ger vinst till Åkestam Holst

Tyvärr har många av bidragen med stor kreativ höjd inte alltid varit anpassade för sociala kanaler (och ännu mindre haft social som kärna), medan många av de som tydligt lever i social inte riktigt hållit kreativt. Förtjänar verkligen en kampanj att vinna ett pris bara för att den haft annonser anpassade för kanalen? Nej, jag tycker verkligen inte det.

Men några guldkorn har dykt upp under resans gång, och det är tydligt att sociala kampanjer inte längre bara existerar på stora sociala plattformar som Instagram och Facebook. Några av mina personliga favoriter bland vinnarna i år har varit mycket mer nischade mot specifika communities och utspelat sig på plattformar som Steam, E-sportal och i influencers egna kanaler. Även så i denna omgång, där silvret delats ut till en kampanj som lyckats lura sig in i tusentals personers spellistor på Spotify och på så sätt nått sin målgrupp utan någon medieinvestering alls.

Och så har vi kampanjen Call Girls som tar hem årets sista förstaplats. En aktivering där arbetsgruppen har insett att det bästa sättet att få folk att ringa ett nummer, är att först möta målgruppen i just mobilen och på så sätt utnyttjat sociala medier på ett effektivt sätt med ett starkt budskap och en fin kampanj.

Under nästa år hoppas jag på färre videos (läs reklamfilmer) anpassade för Instagram och fler roliga aktiveringar som träffar rakt in i hjärtat på sitt community, på de plattformar där de befinner sig och på deras villkor – och som kan påminna oss alla om att sociala medier faktiskt ska vara just sociala och inte bara en köpt medieyta.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Anna Olivemark

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.