Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika sociala medier

Hedvig Hagwall Bruckner: Intressanta jobb i en miljö översvämmad av skit

Publicerad: 27 Februari 2020, 13:51

Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på King och ordförande i Månadens sociala medier.

Intressant den här gången i är att båda toppnomineringarna jobbar mot gamers i deras egna kanaler, skriver Hedvig Hagwall Bruckner, ordförande i Månadens sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Hedvig Hagwall Bruckner

//Här är vinnarna från tävlingen// 

Då har vi startat ett nytt år med en ny jury i Månadens Sociala Medier. Om det har varit klurigt att definiera kategorier i reklamtävlingar tidigare skulle man kunna tro att det skulle vara ännu svårare med en förhållandevis ny kategori som Sociala Medier. Men det visade vara enkelt då vi gemensamt tittade igenom casen. Skillnaden på jobb som faktiskt är anpassade och tydligt framtagna för den här typen av kanaler och på dem som nog snarare är gjorda för andra är tydlig. Och det är kul att se att det nu finns många som gör genomarbetade, strategiska och intressanta jobb i en miljö som tyvärr annars är översvämmad av skit. Jag hoppas att det betyder att fler fattat att bra idéer, ordentligt hantverk och rimliga produktionsbudgetar krävs även här.

Intressant den här omgången är att de två topp-placeringarna båda har jobbat mot gamers i deras egna kanaler. Att bryta igenom i en miljö där engagemanget är högt och kulturen tydlig är riskabelt. Det är lätt hänt att bli någon som kommer in och ska ”snacka med kidsen på kidsens vis”. Gamingvärlden är dessutom i sig själv proppfull av upplevelser och grym produktionskvalitet, men både Apotek Hjärtat och Elgiganten har lyckats med balansgången.

Apotek Hjärtat lät spelare byta sina trista skins mot produkter i acneserien Spot Stop, en högst aktuell produkt för en målgrupp som annars är snart när omöjlig att nå. Och nej, man ska inte låta sig förföras av ett snitsigt kampanjnamn, men Skin for Skins är en snygg paketering. Elgigantens produkter ligger aningen närmare spelvärlden och är därför inte lika överraskande i sitt kanalval. Det gör dem inte mindre relevanta. Även här lyckas man ta sig in i spelvärlden utan att trampa i klaveret. Med tröstpriser i form av rabatter till den som spelar sämst lyckas de sprida glädje, sälja och bygga varumärke på samma gång. Värt mer än ett tröstpris i månadens omgång.

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King och ordförande i Guldägget 2020

Ämnen i artikeln:

Hedvig Hagwall Bruckner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.