Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika sociala medier

Jakob Swedenborg: Historieböckerna kommer att hoppa över den här omgången

Sociala medier är en kategori som borde spira under pågående pandemi när vi alla sitter hemma. Men ändå kändes den här omgången märkbart inspirationslös, skriver tf. ordförande Jakob Swedenborg apropå senaste omgången av Månadens sociala medier.

Publicerad: 26 Maj 2020, 07:16

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jakob Swedenbord, tf ordförande i Månadens kampanj, kategori sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Kanske var det att jurymötet flyttat från Resumés blanka konferensrum till Google Hangout. Kanske var det att vi saknade Hedvig (Hagwall Bruckner ordinarie ordförande reds.anm.). Vem vet. Oavsett vilket så kändes den här omgången inte lika energifylld och nyskapande som den tidigare. Startfältet innehöll idéer man blev glad av, idéer man blev upprörd över och väldigt många varianter av gamla idéer. Där fanns också en och annan idé som faktiskt var bra. Men överlag saknades det lilla extra, det där som får en att känna: ”Fan, önskar att jag kommit på det där”. 

Omgången hade ändå en värdig vinnare. Fonus har den senaste tiden skapat intressant kommunikation om ett svårt ämne. Här hade de dessutom hittat en väg som alltid fungerar på sociala medier, nämligen djur. För vad händer egentligen med djuren när husse eller matte dör? Det kändes nytt för oss i jurygruppen – och som en självklarhet att Fonus ska vara den som driver frågan.

Andraplatsen kneps av Volkswagen för deras ambitiösa och påkostade kurragömma-projekt medan tredjeplatsen gick till Logitechs försvinnande snabba annons.

När historieböckerna så småningom skrivs kommer de förmodligen hoppa över den här omgången av Månadens sociala medier. Kanske på grund av bristen på innovativa och maffiga idéer. Eller kanske bara för att vi saknade Hedvig. 

Jakob Swedenborg
art director, Saatchi & Saatchi

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jakob Swedenborg

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.