Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika sociala medier

Ordföranden ryter ifrån: Kunder – ställ krav på era byråer

Publicerad: 12 December 2019, 14:55

My Söderholm är creative director på Socialminds.

Lägg mer kärlek på materialet för pallplats och framför allt ett helt annat resultat i de sociala kanalerna, säger Sociala mediers ordförande My Söderholm.


Ämnen i artikeln:

KrönikaSocialmindsSociala medierMånadens KampanjMy Söderholm

Wow! Vilket år vi har haft och vilka fantastiska bidrag vi har fått utvärdera under tidens gång! Efter första omgången utlyste vi i juryn fler bidrag som var sociala medier-anpassade vilket verkligen har kommit in. Däremot har vi slitit vårt hår flera gånger då vi har fått in genialiska kampanjer där byråerna mer eller mindre helt har glömt att lägga ner kärlek på materialet som sedan sprids i de sociala kanalerna. Det handlar inte heller om stora åtgärder, utan det kan räcka att formatanpassa, texta, klippa ner samt skapa thumb-stopping content då ni endast har 1,7 sek på att fånga tittarna när de scrollar i flödena.

Med dessa ändringar hade flera av bidragen inte bara fått en pallplats utan framför allt fått ett helt annat resultat i de sociala kanalerna. Där tycker jag även att ni som är kunder har rätt att ställa krav på era byråer. Vi är snart inne i 2020 och det här är något som alla ska ha kunskap inom när man jobbar med kampanjer i dag. Annars får man läsa på eller ta hjälp.

Ett tips är att verkligen lägga kärlek på det som ni tänker publicera i sociala medier och inte köra klassiska ”copy-paste” från reklampaketet. Inför nästa års tävling hoppas jag att inga bidrag skickas in till denna kategori utan att ni gjort er hemläxa innan.

Med det sagt så var detta en extremt spännande omgång. Ehrenstråhle strålade extra denna omgång och tog hem både första och andra platsen! Snyggt jobbat! Lost & Sold för SL var vi i juryn eniga om att det var en självklar vinnare då den hade en fin röd tråd igenom hela kampanjförloppet. Att ett företag som SL, som dagligen får negativ kritik, gjorde ett välgörenhetsevent som marknadsfördes genom endast sociala medier var genialiskt. Vi hoppas att flera företag vågar ta liknande initiativ och tänka utanför boxen då man måste våga för att vinna!

Tusen tack Resumé för att jag fick äran att vara ordförande för detta års tävling i Sociala medier och jag har inte bara haft sjukt kul utan har även fått lära känna fantastiska och skarpa personer i vår jury. Jag lämnar med varm hand över denna roliga uppgift till nästa års jury och jag hoppas att ni kommer att ha lika kul som jag har haft det!

My Söderholm

Creative Director, Socialminds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.