Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika sociala medier

Hedvig Hagwall Bruckner: Varför känns digitala kampanjer nästan alltid som skräp?

Hantverket är yxigt, de emotionella värdena ofta obefintliga och insikterna sällan relevanta om de ens går att förstå. Ordföranden Hedvig Hagwall Bruckner ryter ifrån med anledning av vad hon tycker är dålig kvalitet i Månadens sociala medier.

Publicerad: 28 September 2020, 13:40

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


// Det här är en opinionstext som grundar sig i den senaste omgången av Månadens Kampanj. Här kan du läsa om vinnarna. //

När juryn nu i september åter skulle ses för att bedöma ett par månaders kampanjer i sociala medier var det med höga förväntningar jag öppnade webbläsaren. För naturligtvis var det så vi skulle ses, digitalt. Den självklarheten hoppades jag skulle synas i bidragen. Jag trodde att det nu äntligen skulle ha hänt, att den digitala miljön skulle ha uppvärderats och tagits på större allvar, nu när ALLA måste ha hängt åtminstone ett halvår i dessa miljöer. 

Men nä.

Det kanske låter trist, men det behöver tyvärr sägas (igen) – vad är det som gör att kommunikation i just digitala kanaler nästan alltid ser ut och känns som skräp? Hantverket är yxigt, de emotionella värdena ofta obefintliga och insikterna sällan relevanta (om de ens går att förstå). Sälj din grej med hjälp av en annan grej som kunden egentligen vill ha tycks vara standardtricket.  

Alla vet att vi kan beröras, överraskas, roas och häpna via dessa kanaler, men i reklamen ska vi tydligen bara matas. Det ska vara snabbt, billigt, taktiskt och av någon märklig anledning ofta frikopplat från varumärkets övriga kvalitetskrav på kommunikation och strategi. Det är väldigt svårt att lyckas med sådana förutsättningar. Det duger inte. Det skapar reklamtrötthet och irritation. Och vi måste som bransch ta ansvar för det.

Det finns naturligtvis ljusglimtar, men genomsnittsnivån är bedrövligt låg. Så jag hoppas innerligt att de få föredömena kan hjälpa oss att förklara för våra uppdragsgivare att kommunikation i digitala kanaler måste tas på samma allvar som i de traditionella kanalerna. Det måste få kosta (jo, dåligt skådespeleri och fula bilder märks även i sociala medier), det måste vara på mottagarens villkor och erbjuda något konsumenterna inte bara tolererar utan faktiskt också tycker om, och det måste vara relevant. Titta lite extra på vinnarna här, de är exempel på när det blir rätt.

Jag saknar dock fortfarande den där helt häpnadsväckande dunder-kampanjen som ställer allt på ända. Men jag vet att vi kan. Vi måste bara ge oss fan på det. Så hit us med era mest briljanta insikter och fingertoppskänsla till nästa gång för tusan!

Hedvig Hagwall Bruckner, ordförande i Månadens sociala medier och copywriter på King.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Hedvig Hagwall Bruckner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.