Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika utomhus

Johan Nerman: ”Äntligen lite knulla och fylla”

Vinnaren i årets tredje omgång av Månadens utomhus är en frisk fläkt mot de senaste månadernas epidemi av coronakommunikation, skriver ordförande Johan Nerman.

Publicerad: 17 September 2020, 08:45

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johan Nerman.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamJohan Nerman

Hoppsan, svårare än att slänga in lite knulla och fylla i rubriken behöver det tydligen inte vara att vinna folks hett eftertraktade uppmärksamhet 2020. Det funkade på dig – du klickade ju på artikeln. Så varför skulle det inte ha gjort det på kreti och pleti som rörde sig på Stockholms gator i somras?

Provokation som indragare är ett av de äldsta och mest beprövade tricken i boken. Så sett knappast något svindlande kreativt i sig. Ändå lyckades detta grepp röna stor framgång hos juryn i tredje omgången av Månadens utomhus. Kanske var det det eleganta copyhantverket som gjorde det. Kanske den traditionspåbjudet skrala skörden inskick efter semestern. Eller så kände vi alla bara att det var dags för något annat – en frisk fläkt mot de senaste månadernas epidemi av coronakommunikation. 

Det är förvisso sant att bra reklam ofta pejlar av och krokar i det kollektiva medvetandet – helt enkelt pratar om det som målgruppen tänker på för stunden. Men ärligt nu: Hur många lösningar på tema hemifrånjobb, hålla avstånd etcetera ska de stackars svenskarna behöva uthärda? Som om inte sjukdomen vore illa nog.

Nej, lika viktigt som det är att kunna sina current events är att veta när de inte är så current längre. När det är dags att utforska nya (eller gamla) kommunikationsmöjligheter. Annars finns det risk att ens småfnissiga covidutomhusare blir hängande där på Folkungagatan som en hanging high five, när alla andra vänt ryggen och lunkat vidare in i framtiden. Vågar man hoppas på mindre corona och mer obsceniteter där?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johan Nerman

Copywriter, Ehrenstråhle

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamJohan Nerman

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.