Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika utomhus

Jörgen Berglund: Är det utomhus bara för att det är utomhus?

Publicerad: 27 September 2019, 08:03

Jörgen Berglund, creative director, Volt


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Resumés tävlingskriterier för kategorin utomhus säger att bidrag som synts på stortavlor, på pelare, i trafikreklam, i digitala utomhustavlor och andra utomhusmedia kan vara med och tävla. Egentligen inga konstigheter eller speciellt otydligt, men ändå hamnar vi i utomhusjuryn varje gång i diskussionen om vad som är utomhus och inte. Det är alltid minst ett bidrag som tar sig vidare till final som på något sätt rör sig i gränslandet. Frågor som ”Är den här ytan köpt?”, ”Har någon sett den?”, ”Har någon ens haft möjligheten att se den?” eller ”Har byrån chansat och skickat in den bara för att den är utomhus istället för inomhus?” kommer då upp på bordet för att vi tillsammans ska försöka nå konsensus. En sak är dock solklar. Det blir alltid intressanta diskussioner med olika infallsvinklar, personliga tankar eller tidigare referenser, vilket i sin tur är en av de absoluta höjdpunkterna med att sitta i en reklamjury: nämligen diskussionen och tankar runt reklam i stort.

Den här omgången var det McDonalds bikupor och GPs skyltfönster som hamnade under utomhusluppen. Diskussionen gick varm på gränsen till het och slutade som så ofta med en demokratisk handuppräckning angående bidragens vara eller icke vara. De fick fortsätta vara, åtminstone för den här gången. För nä, det är helt enkelt inte alltid enkelt att definiera en utomhusenhet idag. Själv skulle jag kunna sätta en årsprenumeration av Resumé på att kampanjer/enheter som Billboards Beyond Boarders, Not Big Macs och The Singing Sailor genomgått precis samma skärseld i liknande jurysammanhang.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Men när jag för skojs skull snabbt kollar igenom utomhusreklam som vunnit olika reklamtävlingar utomlands det senaste året så är de flesta bidragen till min förvåning klassiska utomhustavlor. Även om det såklart finns undantag. Lite på samma sätt slutar den här svåra omgången med många bra bidrag – nämligen med en prispall bestående av tre klassiska utomhusrökare. Burger King, Norrlands Guld och McDonalds, grattis till er och bra jobbat.

Jörgen Berglund

CD, Volt

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.