Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

Martin Noreby: Är fem myror fler än fyra elefanter?

Trots få bidrag håller de som väl lämnats in en hel del kvalitet, skriver juryordförande Martin Noreby.

Publicerad: 23 februari 2022, 13:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Årets första omgång av månadens utomhus, och därmed också min första ”krönika”. En liten släng av ångest måste jag erkänna. Men eftersom att jag knappast har något varumärke som Stor Skribent™ att vårda så får det bli som det blir. Nu kör vi! 

Jag tyckte det var uppfriskande att för några månader sedan läsa Petter Dixelius krönika, som avhandlade det lite trista slentrian-gnället på den låga kvaliteten från olika juryordförande. 

Så det tänkte jag försöka hålla mig undan från i år. Istället kommer jag gnälla på kvantiteten. Bara 13 inskickade bidrag? Nog måste det ha gjorts fler OK+ utomhuskampanjer under perioden December-Januari i Sverige?

Skit samma, nog gnällt - bland dessa 13 bidrag fanns det en hel del kvalitet, vilket jag tycker topp 3 tydligt skvallrar om. 

På första plats hamnade Talita med bidraget ”Barn till salu”. Det samlade juryomdömet var ungefär ”riktigt starkt och riktigt bra”. Vi diskuterade också det faktum att kampanjen faktiskt plockades ned av kunden, men det spelade mindre roll vid den avgörande handuppräckningen där Talita vann tydligt. Grattis Talita och Åkestam Holst! 

Andraplatsen nöp McDonalds med kampanjen ”Första beställningen efter sista beställningen”. Nog för att man har sett en del ”efter krogen-lösningar” från McDonalds genom åren, så var detta ett nytt och kul grepp, där den lagom enkla hemtagningen hyllades, liksom det faktum att det var en visuell lösning som vi kanske inte är helt bortskämda med i Sverige. Grattis McDonalds och Nord DDB!

På tredjeplats hittar vi Way Out Västtrafik, där vi framförallt inkasserade årets första (och mycket väntade) ”är detta utomhus?”-diskussion. Tveksamt om vi nådde konsensus i frågan, men tillräckligt mycket utomhus var det uppenbarligen för att vi ska hitta bidraget på pallen i denna omgång. Roligt och välbehövligt för kategorin tycker jag personligen, så grattis Västtrafik och Forsman & Bodenfors! 

Ja, ni ser ju själva. Tre starka bidrag och en bra start på året. Då kom jag dessutom på mig själv med att sakna ett par bidrag som inte tog sig vidare till topp 7 och jurydiskussionerna. Så kan det gå när det är ett bra startfält som detta. Nya tag för de berörda arbetsgrupperna så ses vi i maj där jag hoppas på något fler inskickade bidrag, annars blir det gnäll även i nästa omgångs krönika.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Martin Noreby

juryordförande och associate creative director på Edelman

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.