Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika utomhus

Johan Nerman: Att vara eller att inte vara utomhus

Publicerad: 13 Februari 2020, 14:01

Johan Nerman, copywriter på Ehrenstråhle och ordförande i Månadens utomhus 2020.


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjEhrenstråhle

Vad är utomhus egentligen? Frågan har gäckat utomhusreklamjuryer sedan den västerländska civilisationens begynnelse. Där satt de på något torg och våndades: Kolossen på Rhodos, är den utomhus? Och är Pythagoras sandtrianglar, Akropolis och Minotauros labyrint utomhus? Egentligen. 

Så fortsatte det. Romarrikets expansion? Fet kampanj, helt klart. Och till stor del skedde den ju utomhus. Men är den utomhus? Nej? Men Colosseum åtminstone då eller Pantheon eller de där flotta fjäderhattarna som soldaterna stroppade runt i? Ingen vet. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Sedan kom medeltiden. En mörk era för all kommunikation, så även utomhus. Vi har kättartågen och häxprocesserna – de kanske kvalar in? Tveksamt. Annars var ju digerdöden stort men det var väl mer DR?

Men vad med Luthers katekes, allt av Shakespeare och Sixtinska kapellet? Alltså den där takmålningen där inn… Nej fan, den är ju inomhus. Men upptäckten av motherfucking Amerika då?! Alltjämt oklart. Vissa säger utomhus, andra säger event.

Likadant med giljotiner, Operation Barbarossa, Kennedy-mordet, månlandningen, crop circles och Springsteen på Ullevi 85. Faktum är att det to this day inte lyckats uppnås konsensus i frågan kring en enda betydande kommunikationsenhet. Hela vägen från elden till Cybertruck – allt är en mjölktät dimma. 

Och kanske är det här ett ok som vi utomhusreklamjuryer är för evigt dömda att bära. Kanske är det priset vi betalar för våra privilegier. Hur som helst: Här är tre kommunikationsenheter som just den här juryn – i första omgången av Månadens utomhus 2020 – tyckte var utomhus. 

Johan Nerman

Copywriter, Ehrenstråhle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.