Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

Daniel Vaccino: ”Till syvende och sist är det ändå en livestreamad förlossning som vinner Utomhus-Guld i Cannes”

Publicerad: 11 mars 2021, 12:37

Daniel Vaccino är årets ordörande i Månadens Kampanj kategori Utomhus.

”En försiktig slutsats kanske kan vara att låta utomhus vara utomhus, print vara print osv, men till syvende och sist är det ändå en livestreamad förlossning mot en bergsvägg som vinner Utomhus-Guld i Cannes, så fan vet”, konstaterar Daniel Vaccino, ordförande i Månadens Kampanj kategori Utomhus.


Ämnen i artikeln:

Daniel VaccinoUtomhusreklam

Äntligen! Så kände åtminstone undertecknad när juryn för Månadens Utomhus träffades för första gången i post-pandemisk/fortfarande pandemisk tid. 

På grund av planeten jordens totala kollaps de senaste 12 månaderna har det förstås varit aningen skralt med utomhusreklam i Q1. Varför boka tuffa fem-serier underjord om ingen åker tunnelbana? Med det sagt kändes vi ändå en försiktig optimism i vårt digitala mötesrum, nåt slags ljus i tunneln och en känsla av att inom en rimlig framtid så kommer ny-vaccinerade medborgare åter strosa på stadens gator och torg – sugna på att exponeras för och övertygas av fantastisk utomhusreklam. 

Folk bara ”Haha kul reklam, detta varumärke vill jag stödja! #Lägg i varukorg.” Nåt sånt. Omgångens diskussion och röstning präglades av den aningen otippade debatten ”Är detta Utomhus?”. En har ju hört talas om ”Är detta alternativt?”, ”Vad är Direkt” eller (Ping David Borg) ”Vad är CONTENT?”, men just Utomhus borde väl vara hyfsat lätt att definiera? Näpp, tydligen inte. En hel del av de mer debatterade bidragen var liksom ”lite Utomhus”. Ibland fanns Utomhus med i mixen, men juryn kände att de andra delarna i kampanjen egentligen var starkare och roligare, och i vissa fall kändes Utomhus-alstret som ett svagare småsyskon till en jättebra print-annons i samma kampanj. Lite så ”Kolla vi fick loss några gratis utomhus-ytor-också”-syndromet. 

Det som utmärkte pallplatserna var att dom kändes just som ”Utomhus” med undantag för plats nr 3 (McDonalds hyllade retro-lugg) som inte alls var traditionellt sett Utomhus-igt, men ändå ett kul jobb som fick många att dra på smilbanden. Jag personligen är ett stort fan av MCD:s strategiska paraply ”Stora nog att göra skillnad” och tycker att DDB (med flera säkert) ofta prickar helt rätt i ton och sak. Väl rutet! 

På silverplats kom den barnsligt utförda kampanjen för Spotify Kids, och på förstaplats ett havreförsäljningsföretag som jag av jäv-tekniska skäl inte kan nämna vid namn eller skitsamma förresten, det var Oatly. En försiktig slutsats kanske kan vara att låta utomhus vara utomhus, print vara print osv, men till syvende och sist är det ändå en livestreamad förlossning mot en bergsvägg som vinner Utomhus-Guld i Cannes, så fan vet. 

Läs mer om senaste omgången här: Gigantisk glass vinnande recept för Oatly  

Blev vi jättemycket klokare i juryn? Kanske inte. Växte vi som individer och som grupp? Litegrann. Men framför allt, så var det roligt och inspirerande att få snacka om reklam med en samling fantastiska personer, varav några fejs var bekanta för mig, och andra charmant nya. En eloge också till Julia på Resumé som elegant lotsade oss genom processen på ett exemplariskt vis. 

Till nästa omgång uppmanar jag alla att skicka in sina alster, Utomhus eller inte, för vidare grillning, hyllning och analys. 

Kärleksfullt,
Daniel Vaccino/Stolt tiondel av Utomhusjuryn 2021. 

 

Daniel Vaccino

Ämnen i artikeln:

Daniel VaccinoUtomhusreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.