Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika utomhus

Jörgen Berglund: En extra givmild jury, eller?

Publicerad: 19 December 2019, 09:02


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMånadens KampanjVolt

När jag skriver det här är det bara några dagar kvar till julafton, Musikhjälpen är inne på sin sista timme och i Facebook-gruppen ”Reklamsnack” har det postats flera års gamla julkampanjer i över en månad nu. Färgen röd används mer än vanligt i reklam, tomteluvor sätts på alla möjliga frilagda produktbilder oavsett om det är relevant eller inte och organisationer ber om pengar. Allt är alltså som det alltid är så här års. Av den här omgångens 35 inlämnade bidrag så fanns det absolut en del av den ”jultraditionen” där men det stora intrycket av årets sista omgång är den otroligt höga kvalitén på bidragen. Innan jurymötet tänkte jag att det lätt fanns mellan 10-15 bidrag som absolut skulle kunna vinna den här omgången. Jag hade också mycket svårare än vid tidigare omgångar att se framför mig vilka av alla dessa utomhusenheter som skulle ta sig in på topp-10 och bedömas (lite extra noga) av oss i juryn.

Väl på plats i Åkestam Holst konferensrum så fortsatte vi prata om den höga nivån på bidragen samtidigt som vi röstade och fick fram prispallen. Av dom fem med högst poäng blev det så att tre är välgörenhetsorganisationer. Då kan det ibland vara lätt att avfärda hela omgången (i alla fall om du är reklamare och har skickat in ett bidrag från en ”vanlig” kund) med skäl som: ”– Jaja, men det är ju såååå lätt när kunden låter byrån göra vad dom vill” eller ”– Jaja, men det där är ju ”doping” pga. det är så mycket lättare att jobba med känslor på sådana kunder” Absolut, så kan det vara (och ibland precis tvärtom) MEN efter att ha ”jobbat” med den här juryn i ett år nu (och i flera olika juryrum som senaste åren *humblebrag*) så lovar jag att detta absolut diskuteras, pratas om, vrids och vänds för att alla bidrag ska bedömas så rättvist det bara går. Så med det sagt är mitt tips att (om du inte redan gör det) börja jobba med en organisation för det är svårt, krävande och absolut helt fantastiskt. Så kanske det är just ni som vinner sista omgången av Månadens Utomhus nästa år.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Vill avsluta med att passa på att tacka alla i utomhusjuryn 2019, Resumé, alla som har lyckats använda Penetrace för att skicka in bidrag och sist men inte minst Sandra, Elisabet och Arvid som korrekturläst/ändrat i mina tidigare krönikor. TACK och god jul!

Jörgen Berglund

CD, Volt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.