Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

Johan Nerman: ”Ge mig något som känns”

Det triggade barndomsminnet av kantstötta Garbage Pail Kids-kort marinerade i fickludd fick ordförande Johan Nerman att kapitulera fullkomligt i den här omgången av Månadens utomhus.

Publicerad: 18 december 2020, 09:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Nerman, copywriter på Ehrenstråhle och ordförande i Månadens utomhus.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMånadens KampanjJohan Nerman

När juryn sammanträdde för sista omgången av Månadens utomhus blev det dubbelt avloppsrelaterat på prispallen. Och någonstans passar väl det perfekt när det äntligen är dags att spola ner skitåret 2020 i minnets vattenklosett.

Det är lustigt hur det funkar när man bedömer reklam. Många bidrag är bra på papperet – genomtänkta, välproducerade och cleant förpackade – men ändå ger de ingenting. Andra bara griper tag i en direkt.

För egen del var det det triggade barndomsminnet av kantstötta Garbage Pail Kids-kort marinerade i fickludd som fick mig att kapitulera fullkomligt den här gången. Jag vet inte om det var det som var strategin eller om mitt generationstypiska medelklasspsyke ens var målgrupp, men nu kan jag högtidligen lova att jag aldrig kommer slänga en våtservett i toaletten så länge jag lever. Något slags mission accomplished ändå.

Dryga årtiondet senare, långt efter att de där korten nötts ner och slängts, hade något annat tagit över hedersplatsen i den där jeansfickan i Mölndal: en silvrig Ipod Mini med ingraveringen ”Ge mig något som känns” på baksidan. Citatet känns nästan lika daterat som mediaspelaren i dag, men som ledstjärna för oss som gör reklamen är det tidlöst. Om det känns – bra! Och om inte så är det helt jävla meningslöst. 

Inga modeller, inga kanaler, ingen programvara har någonsin lyckats ändra på detta. I slutändan handlar det fortfarande alltid om den där känslan, som vissa har och andra inte. Det är det som är det fina med det här vi håller på med. Och det är det som är det läskiga.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Nerman

Copywriter, Ehrenstråhle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.