Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

”Idé trumfar alltid hantverk”

Det går, åtminstone väldigt sällan, att rädda en kampanj utan idé med ett bra hantverk. ”När vi skalat bort allt det snygga så står idén ensam kvar.” skriver vikarierande juryordförande Patricia Miodek.

Publicerad: 7 juni 2022, 12:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Niklas Palmklint


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Årets andra jurymöte i kategori Utomhus är förbi och för första gången sedan början på mina två juryår i Månadens Kampanj har vi fått träffas live. Kul och äntligen tänker ni, pirrigt tänkte jag. Insåg också en bit in i mötet att den där briljanta fusk-hjälpen i hörnet av meet-mötet som avslöjar varandras namn inte längre var med fysiskt. Herregud, nu måste vi komma ihåg varandras namn också. Namn har aldrig varit min starka sida. 

Det är en otrolig lyx att få sitta med i dessa juryrum. Smarta människor uttrycker kloka åsikter. Smarta människor som är roliga och trevliga ska jag tillägga. Någon kommer med en spaning som förstör ditt favoritbidrag, en annan förklarar bidraget du inte fattade och gör det till din starka 3:a. 

Tänk om man alltid kunde få vara med i juryrum, åtminstone som en fluga på väggen.

Snabbt konstaterar vi att detta var en omgång av den svagare sorten. Inte för att bidragen var dåliga utan för det saknades något i många av dem, en så kallad knorr. Fint hantverk, men var är idéhöjden? ”Varför har detta ens skickats in?” tänkte någon tyst i huvudet. Är det för att de flesta byråer har inställningen att skicka in allt de har – det är ju ändå gratis. Kanske. Kanske fanns en tydlig idé från början som efter sju korrvändor fick själen raderad av kund. Eller ännu värre! Slagits ihop med en annan idé där resultatet blev ett krångligt ingenting. Eller. ELLER, så fanns det helt enkelt inte någon knorr från början. Det är en fin annons liksom. Så kan det också vara.

I denna omgång diskuterades alltså idé vs hantverk flitigt. Idé triumferar hantverk skulle jag säga (får man säga så som AD?). För när vi skalat bort allt det snygga så står idén ensam kvar. Men även i denna omgång diskuterade vi samma klassiska fråga som sist – Vad räknas som en utomhusare? Var sitter idéen? Tillför idéen något till mediet eller är mediet själva idéen? Vad är egentligen meningen med livet? Är en skylt vid en sjö som ses av få fysiskt, men fått en stor spridning digitalt ett bidrag som passar denna kategori? Local stage, global audience. Är det lite fusk att några i juryrummet redan har hunnit kärat ner sig i bidraget sedan innan? Eller är detta det mest briljanta bidraget denna omgång? 

Diskussionen gick fram och tillbaka. Men ändå en klar vinnare. Och briljant enligt mig. 

Grattis Visit Sweden och Forsman & Bodenfors! Grattis till Åkestam Holst och Volt att ni fick till en fin knorr. Nu är livets första krönika skriven – livet har fått mening.

Patricia Miodek, art director, Futurniture

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.