Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

Kvantitet och kvalitet i Månadens utomhus

Efter några omgångar med diskussioner om definitioner bjöd sommaromgången av Månadens utomhus på utomhus av det gamla hederliga slaget, skriver ordförande Martin Noreby.

Publicerad: 14 oktober 2022, 08:49

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterMånadens KampanjMaxÅkestam Holst

Efter att Thomas på Resumé tvingats jaga min så kallade krönika likt en stressad projektledare jagar en inbjudan till ett deck dagen innan presentation (Förlåt, reds. anm), så var det hög tid att plocka ned denna, något försenade, omgång av utomhusreklam i landet Sverige. Denna gång var det så gott som uteslutande just utomhusreklam, av det gamla hederliga slaget, som bedömdes och sedermera belönades. I hög kvantitet dessutom - roligt! 

Kvaliteten var det inte heller något fel på, konstaterade vi när vi samlades hos Resumé för att bedöma vad som kvalat in på shortlist. Känslan var att det var flera bidrag utanför pallen som hade kunnat nypa en topp 3 en annan omgång. 

Men livet är inte alltid rättvist, och på tal om det så hamnade min personliga favorit ”Hämt Extra” av 7-Eleven på en tredjeplats. Fint, kul och ett riktigt bra utnyttjande av den svårälskade och svårjobbade 5-serien som mediabyrån alltid försöker kränga på en. 

Men en tredjeplats blev det, för på andraplats hamnade UNHCR:s ”Inte levererat”, som flera i juryn blev väldigt berörda av. Personligen var jag kanske inte riktigt lika drabbad av idén, men utan att veta de exakta poängen så kändes det som en välförtjänt andraplats, allt som allt. 

Vinnaren då, jo det blev Max och deras härliga, storslagna metalösning för att lansera sin nya kycklingburgare. Ett riktigt uppfriskande bidrag! 

Så stort grattis till Max, Åkestam Holst och den person som fick det eventuellt lite trixiga uppdraget att boka utomhusytorna. Bra jobbat. 

Martin Noreby, associate creative director, Edelman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev