Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

Pandemisk pyjamas kaos-ägde i chock-medioker omgång

Publicerad: 26 maj 2021, 13:36

Utomhuskategorin befinner sig inte i sin starkaste period. Och varför ska vi alltid krångla till det, det funderar juryordförande Daniel Vaccino över


Den förbannade verkligheten gjorde sig påmind i senaste upplagan av måntans utomhus. Det går sådär nu. Kanske finns det till viss mån förmildrande omständigheter, dvs, att bokningarna på utomhus-mediet har gått ner med cirka en miljard procent och att annonsörer överlag förordar trygga reklamlösningar i otrygga tider, men ändå, fan, bättre kan vi väl? För det första var det rätt få bidrag. För det andra var det många (av dessa få) som kändes på tok för krångliga. Som att vi (läs kommunikatörer på det stora hela) på nåt sätt förutsätter att folk bryr sig jättemycket och gärna stannar till och ”listar ut” hur en enhet på T-centralen sitter ihop med en tavla på Norrmalmstorg, som i sin tur suger in realtids-data från nåt som pågår borta vid Medis. Ska inte bra reklam tala för sig självt? Om vi nu har 0.0002 sekunder (senaste given från mediebyrån) på oss att fånga folks intresse? Jag tror det. Och oavsett vilket, om det krävs om-tittar av case-filmer och googlingar av gamla kampanjer för att polletten ska trilla ner, är det svårt att förvänta sig mer än 5.5 i poäng när juryn till syvende och sist har översatt sina känslor till Penetrace-skala-språk. Men nog med gnäll.

Även om de lysande undantagen mestadels lös med sin frånvaro, fanns det ljusglimtar förstås. Vinnaren med stor marginal (nämligen Sjuelvans pyjamas-giv) samlade goda omdömen och mestadels avundsvärda adjektiv. Snyggt! Rent! Coolt! Otippat för att vara 7/11! Smart att göra en större poäng av den grafiska identiteten! LOL att det bara fanns två storlekar och att dessa var ”7” och ”11”, mm. Kort och gott helt och rent, och mer därtill. En fin grej som lyftes är att detta var något så ovanligt som ett ”bra” exempel på corona-reklam. Typ folk sitter hemma mycket nu, och därför passar det väl utmärkt att sälja en frukost-deal med en nylanserad pyjamas så kan en glida runt där hemma, brandad och nöjd. En bra tanke i tiden. Någon/några lyfte att det här med att göra kläder etc är något av ett beprövat knep de senaste åren, men alla höll med om att denna kampanj stack ut tack vare relevans och bra finish. Och förresten, även om Roger Federer inte uppfann enhands-backhanden, så är den väl lika snygg och elegant för det?  (Denna liknelse ändå!) 

Tvåa blev en omdiskuterad turistkampanj från Markus Reklambyrå som därmed följer upp en filmvinst med en silverplats i utomhus (pass på storbyråer!), och på tredje plats kom ”Tack för att du inte reser med oss” av Forsman & Bodenfors för Västtrafik – en fin utomhus-utomhus-kampanj som lekte med det gamla för att prata om det nya. 

Nu tar juryn halvtid och så småningom sommarlov med förhoppningar om att det ska hetta till ytterligare till hösten. Kom ihåg, av alla tuffa tävlingar du kan vinna, är månadens utomhus topp-tre tuffaste. Kärlek och respekt, Daniel Vaccino. 

Daniel Vaccino, juryordförande och creative director på Oatly Department of Mind Control

PS. ber om ursäkt för clickbait-vibben i rubriken. Men om du har läst hela vägen hit så funkade det uppenbarligen.  

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.