Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika utomhus

Utomhusåret 2021: Varannan Havre, Varannan Reitan Convenience

Publicerad: 21 december 2021, 14:44

Hugo Wallmo, tf ordförande, i årets sista omgång.

Årets utomhusreklam har varit oberäknelig, kittlande märklig och rolig. Men kanske inget sådär ”chockmagnifikt” år som man vill ha, skriver tf ordförande Hugo Wallmo.


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjUtomhusreklamPressbyrånÅkestam Holst

Med bara halva juryn på plats, återigen via teams och med mig som sista-minuten-inhoppande juryordförande, gick årets sista Månadens utomhus av stapeln. Efter en och en halv timme var allt över, och när skärmen slocknade satt plötsligt jag där med uppgiften att summera både omgången och det gångna året. Så nu, nu kör vi.

Ordet ”chockmediokert” har använts för att beskriva i alla fall en av årets fyra omgångar, som endast interimslösning på ordförandeposten vågar jag inte riktigt ta i på samma sätt. Men det är väl ingen hemlighet att det svenska utomhusåret 2021 inte varit chockmagnifikt direkt. Det har absolut haft sina guldkorn, och dem har vi gemensamt försökt vaska fram och belöna. När vi nu blickar tillbaka står det klart att resultatet för årets fyra omgångar blev en ren fifty/fifty split mellan två bolag:

Vinnare omgång 1: Oatly
Vinnare omgång 2: 7-Eleven
Vinnare omgång 3: Oatly
Vinnare omgång 4: Pressbyrån

Varannan havre och Varannan Reitan Convenience helt enkelt. Vem kunde anat? 

Eller så var det precis vad man borde förutspått – en kanske rätt talande bild av allas våra känslor under 2021. 

Varva trygghetssökande med en jakt på något helt oväntat.

Oatly har med sitt numera väletablerade uttryck charmat utomhusgänget flera gånger om. Man är så svältfödd på kommunikation som inte skäms för att vara kommunikation. Så när världen omkring en rasar samman kan man i alla fall lita på att havregänget fyller sina bokade Clear Channel-ytor med smarta, charmigt trygga budskap, och då har vi inte varit sena att kasta tiopoängare på dem. Sen har vi alla – lagom till nästa juryomgång – hunnit samla på oss lite kaxighet när prognosen för världens mående vänt. När kurvor börjat peka neråt har vi vågat höja blicken jakten på något vi inte tycker vi sett tidigare.

Dessa omgångar har varit oberäkneliga, kittlande märkliga och roliga att bevittna. Denna omgång, årets fjärde och sista, får vi nog räkna till en sådan loose cannon-omgång. Vi var fyra huvuden kort i juryn men kände oss hoppfulla över tillvaron i stort (lyckligt ovetandes om att samtidigt som vi sågs rasslade inboxen sig full av inställa julfester).

Denna gång fick Pressbyrån stå för det oväntade med deras chocksänkning på kaffepriset inför Black Friday, som egentligen inte alls var en chocksänkning då de hunnit chockhöja priset kvällen innan. Resultatet blev en digital utomhusare som fungerade som en rolig kommentar och en snäll liten påminnelse att dubbelkolla dealen under årets mest deal-intensiva dag. 

På andra plats kom Blocket och deras femserie i tunnelbanan som visar prov på att det kan gå att översätta ett filmanus rakt av och ändå lyckas skapa en intressant utomhusenhet. 

För att vara extra oväntade charmades juryn av fem tunnelbanneannonser för ett kvittoredovisningsföretag. Med skojiga rubriker och igenkänning fick Pleo en tredjeplats. Den fick ros för att den anpassat sina annars copytunga printannonser till ett format som faktiskt passar i utomhusmediet. Lite ris fick den ändå av mig då alla färglada kvitton har exakt samma skrynkel. Det var liiite trist, men de fina rubrikerna fick mig att borste från det.

Så, där har vi den! Årets sista utomhuspall. 

Tack alla tävlande för året som gått. 

Ett extra tack till mina fellow jurymedlemmar Daniel, Claudia, Brandon, Maja, Erik, Hanna, Ebba, Molly och Niclas samt Julia Caesar och Julia Lundin på Resumé.

Hugo Wallmo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.