Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens alt. media/innovation

Ehrenstråhle och E.ons elbilsmack tar hem Månadens alternativa medier

Publicerad: 2 Oktober 2020, 08:03

Vem som skulle vinna var osäkert in i det sista men till slut tog E.on och Ehrenstråhle hem vinsten i hösten första Månadens kampanj alternativa medier.


Ämnen i artikeln:

EhrenstråhleE.ON

01. ”Olssons elmack”

Byrå: Ehrenstråhle
Kund: E.on

Det var strid in i det sista om vinnarplatsen när juryn för Månadens kampanj Alternativa Medier hade höstens första möte. Bidragen som stred om förstaplatsen i Månadens kampanj Alternativa Medier var två projekt med syfte att minska klimatavtryck. Tillvägagångssättet var dock väldigt olika. 

2030 Calculator är ett verktyg för företag att snabbt och billigt att räkna ut olika produkters påverkan på miljön. Doconomy är avsändare.

– Bra, men det tog länge innan man såg att det var från Doconomy, sa Paula Backman på Animal om 2030 Calculator.

LÄS MER: Juryordförande Simon Stefansson: ”Är vi kommunikatörer eller uppfinnare?” 

Och i E.on:s projekt Olssons elmack kan användarna omvandla sina egna laddboxar för elbilar till elbilsmackar öppna för andra.

– En höjdpunkt i den här omgången, sa Simon Stefansson, som är juryordförande med utslagsröst, om Olssons elmack.

Det krävdes en extra diskussion och omröstning för att bestämma vem som var vinnare. Inte ens det räckte utan argumenteringen fortsatte i en mejltråd dagen efter.

Men vinnaren är alltså Ehrenstråhles Olssons elmack för E.On. En tjänsteutveckling hos E.on som kickades igång med en reklamkampanj.

Den bakomliggande idén finns i E.on:s långsiktiga varumärkesarbete. Om elbilen ska få ett verkligt genomslag så måste det till betydligt fler laddstationer. Det räcker inte med några stationer här och var längs vägarna.

– Ska vi kunna bygga ut elbilismen i Sverige måste vi dela med oss, säger Karl Arildsson, creative lead och AD på Ehrenstråhle.

Därför har energibolaget utvecklat en tjänst där privatpersoner med laddstationer, inköpta på E.on, själva kan sälja el till andra elbilsägare. Till en förutbestämd kundkrets eller till vem som helst. Tanken är att det här ska bygga upp ett nät av små elbilsmackar över hela Sverige som på samma gång blir E.on-ambassadörer.

– E.on vill vara en del av den här omställningen, säger Karl Arildsson.

Det här gestaltas nu genom familjen Olsson som alltså finns på riktigt ute på den skånska landsbygden. Byrån har hjälpt till med en fem meter hög neonskylt och uniformer till familjen. 

Retrokänslan är tydlig.

– Vi hade med oss idén om att blanda den traditionella bilden av en mack som var serviceinriktad och personlig – som inte längre finns kvar – med något hypermodernt. Det blev en spännande kombo.

Men till en början fick familjen Olsson, med pappa Magnus i spetsen (”Han är genuint engagerad i det här”, säger Karl Arildsson) driva egen kampanj med vägskyltar längs närliggande landsvägar, ytterst lokal dr i områdets brevlådor, lappar på anslagstavlor i samhällets matbutiker, inlägg i lokala Facebook-grupper och klassisk word of mouth. Detta backades upp av egna konton på Facebook och Instagram för att nå större geografisk spridning. Media nappade snart och Olssons Elmack spreds som en löpeld i både dagspress och online. 

– Från början hade vi tänkt ha ett invigningsevent där hela byn skulle bjudas in men det fick vi naturligtvis ställa in. 

Detta har kompletterat med en reklamkampanj med fiktiva elmacksägare som berättar om varför de har bestämt sig för att de vill driva elmack. Det var möjligtvis tv-kampanjen, med de fiktiva figurerna, som skapade förvirring i juryn. ”Vad är alternativet med en tv-kampanj” och ”Fiktiva figurer höll TBWA på med för 20 år sedan”, var vanliga kommentarer.

Men kärnan är alltså de E.on-signerade elmackarna som E.on nu hoppas att människor ska öppna i sina hem över hela Sverige. 

 

Arbetsgrupp

Christoffer Petersson, Account Director

Christian Godden, Strategic Director 

Lisen Axelsson, Account Manager 

Simona Karlsson, Account Manager 

Karl Arildsson,  Art Director 

Mikael Noaksson, Copywriter 

Markus Bjurman, Creative Director 

Mathias Svensson, Copywriter 

Allex Olsson, Digital Growth

John Schulish, Designer 

Charlotte Harbäck, Designer

Linn Persson, Designer

 Så här tyckte juryn:

”Insiktsfullt, enkelt, men också så smart. För vad är framtidens bensinmack?   Den frågan landar i en smått genialisk kampanj där man lyckats omvandla sina kunder till egna företagare och bli till nya reklamytor för EON. En kampanj som både bygger både mental och physical availability för varumärket EON. På samma gång som man lyckas skapa reklamenheter som är tydligt särskiljande gentemot konkurrerande elbolag.”

Olle Dahlqvist, The&Partnership

------

”Ett fint förpackat sätt att få folk att skaffa egen laddbox, och förhoppningsvis dela den med fler – även om jag tycker den påminner en del om Elbnb som gjordes för Renault för ett par år sedan.”

Petter Nylind, Åkestam Holst

------

”Kul idé och kul genomfört. En solklar topp tre i en ganska svag omgång.” 

Elias Betinakis, Telia

------

”Här har vi ett elbolag som sticker ut ur mängden! En smart idé för att uppmärksamma E.ON som miljöhjälte och på ett humoristiskt sätt belysa ett problem som många elbilsägare upplever. Vart finns alla laddstationer? Kampanjen känns kul, modern och viktig.”

Malin Sandquist, North Kingdom

 

02. ”The 2030 Calculator”

Byrå: FARM

Kund: Doconomy 

The 2030 Calculator påstås vara världens första gratis kalkylator som räknar ut koldioxidutsläpp för för produkter. Den demokratiserar varumärkens förmåga att räkna ut produkters klimatpåverkan, vilket möjliggör att dessa uträkningar kan redovisas mot konsument. Med The 2030 Calculator är uträkning klar på under 10 min och helt utan kostnad. ”Carbon labelling” betraktas idag mer eller mindre som en lyx på grund av kostnaden. The 2030 Calculator ger även små och mellanstora varumärken möjligheten att vara transparenta kring sina produkters påverkan, helt utan kostnad.

Så tyckte juryn: 

”Fint och smart. En gratis-utility som reklam för sina egna tjänster är kanske inte det mest unika man någonsin sett, men genomförandet är 5/5.”

Elias Betinakis, Telia

------ 

”En oerhört viktigt och användbar produkt. Räknas den som en kampanj? Kanske inte enligt mig. Spelar det någon roll? Nej. Som företagare skulle jag direkt investera i deras tjänster efter att jag sett filmen och på så sätt kvalificerar 2030 calculator in som tvåa i månadens kampanj.”

Malin Sandquist , North Kingdom

------

”Den här tjänsten är rent ut sagt nödvändig och kan faktiskt skapa förändring på riktigt. Och genom det helt nya reklamytor och produktfördelar för dess användare.

För hur kan man enkelt visualisera något som är osynligt och så långt bort men ändå nära? Det här är exakt vad 2030 calculator gör för det är något så smart som ”A Product Carbon Footprint Tool”. För varumärken och deras produkter kan det här visa sig vara en ny produktfördel. Medan konsumenter, möjliggör det här allt mer medvetna val.”

Olle Dahlqvist, The&Partnership

------

”Min etta den här omgången. Att erbjuda företag att gratis räkna ut och redovisa sina produkters klimatavtryck (som annars är svindyrt) omöjliggör eventuella ursäkter för att inte göra det. Och varje gång det görs påminns konsumenterna om Doconomy och om hur de kan hålla koll på sitt eget avtryck. Inte illa. Inte illa alls.”

Petter Nylind, Åkestam Holst

03. ”Tiny reminders”

Byrå: ANR BBDO

Kund: Monotype

Monotype, som bland annat äger rättigheterna till det ikoniska typsnittet Helvetica, samt MyFonts, har i en kampanj gett mening till tidigare betydelselösa pangram och exempeltexter. 

Så tyckte juryn: 

”Min favorit och ett perfekt exempel på alternativa medier. Här har man skapat en helt ny reklamyta som ger mer än den tar. Tack!”

Elias Betinakis, Telia

”Här ser vi en ovanlig annonsplats för att sprida ett viktigt budskap. Snyggt utförande, idag stannar jag hemma!”

Malin Sandquist, North Kingdom

 ”Genom att skriva om de klassiska panagramen i typsnitts-arkiv, skapade Monotype helt nya reklamytor med viktiga budskap nu under covid-19-pandemin. Snyggt, enkelt och bra. Plus i kanten för en väldigt snygg case film.”

 Olle Dahlqvist, The&Partnership

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

EhrenstråhleE.ON

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.