Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens alt. media/innovation

Klimatkort med köpstopp överlägsen vinnare i Månadens kampanj

Klimatkort med köpstopp överlägsen vinnare i Månadens kampanj

Kreditkortet Do Black gjorde succé i årets sista omgång av Månadens kampanj alternativa media/innovation.

Publicerad: 18 December 2019, 09:35

Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatDoconomyÅkestam HolstNord DDBVolkswagenRBK

Doconomys ”Do Black”.

Innehåll

01. DO Black The Carbon Emission Limit

Byrå: RBK
Kund: Doconomy

Mitt i klimatets kristider lanseras Do Black – det första kreditkortet med en limit för CO2-utsläpp. Varje gång ett köp görs räknar kortet ut produktens klimatpåverkan. När man sedan har uppnått sin maxkvot går det inte att handla mer. Precis som när pengarna tar slut på ett vanligt kort.

För någon vecka sedan stod det klart att Mastercard, som varit en samarbetspartner sedan start, också går in som delägare i Do Black.

– Mastercards investering är en enorm framgång för Doconomy, då samarbetet innebär att Mastercard kan erbjuda sina användare att mäta sin påverkan på planeten. Helt otroligt, när man betänker att Mastercard har över 900 miljoner kortanvändare. Detta innebär också att ett Fortune 500-bolag tar plats i styrelsen hos Doconomy och med sin ofantliga erfarenhet hjälper vår internationella expansion, säger Johan Pihl, ecd på RBK.

Kortet är just nu inte tillgängligt för vem som helst, utan för en testgrupp.

När lanseras kortet för den breda massan?
– Att lansera ett nytt kreditkort är en lång process som vi tacksamt lyckats förkorta avsevärt. Det vita DO-kortet använder jag själv idag och är planerat att nå kunder i månadsskiftet februari-mars. Det svarta kortet, DO Black (med inbyggd CO2-spärr), lanseras senare 2020 men vi kommer också erbjuda CO2-spärren som en funktion till banker som samarbetar med Doconomy.

Hur har kortet tagits emot?
– Kortet har mottagits extremt väl och framförallt utan några rapporterade problem. Det är även tydligt att vårt kort fungerar som en klar symbol för ett engagemang där användarna specifikt vill visa att dom använder vårt kort när dom betalar. En slags omvänd effekt om man ser till den etablerade stereotyp kring premium-kort som statussymboler. Kortet är av stor vikt. Till skillnad från en app är kortet fysiskt. Det säger något om dig.

Do Black kommer som ett led i en rad produktutvecklingar snarare än ren reklam. RBK har en historia av uppmärksammade case, exempelvis överfallslarmet Natalia Project, Åland Index och Östersjökortet. Johan Pihl har varit inblandade i dem och står också bakom The Humanium Metal, ett prisvinnande projekt som han tog fram under sin tid på Great Works.

Vad har du och Mathias Wikström haft för fördelar i den här processen jämfört med om Doconomy skapats av några som inte jobbat med reklam?
– Vi har en tydlig fördel i att ett tidigt skede kunna gifta ihop koncept med affärsmodell och därmed försäkra oss om att kommunikationen blir en förutsättning för produktens utformning. Jag och Mathias har haft turen att jobba på det här sättet under många år och känner att vi kan garantera precision i det vi gör. På ett sätt kan man säga att vi bygger marknaden för våra produkter tidigt genom att lansera kommunikationen innan produkten. Vi ser ingen konflikt här, utan anser att det är nödvändigt när du jobbar med innovation, att få in användares reaktioner under tiden produkten färdigställs. Det är också väsentligt att nämna att DO Black och The Carbon Emission Limit har accelererat hela marknaden för banker som vill hjälpa sina kunder mäta sin påverkan, vilket i sin tur resulterat i att Doconomy nu når 40 miljoner användare genom nya samarbeten med banker världen över.

Till sist: Använder alla på RBK Do Black eller inte?
– DO White är det kort vi har nu men personligen kommer jag välja DO Black när det blir tillgängligt, även om jag redan nu vet att jag kommer nå den rekommenderade CO2-nivån alldeles för tidigt.

Arbetsgrupp:
Executive creative director: Johan Pihl, RBK
Head of Innovation: Mathias Wikström, RBK
SoMe: Nico Bonassi, RBK
Development: Helena Mueller, Doconomy, Nathalie Green, Doconomy, Fredrik Lagerträd, Doconomy, Jacob Odqvist, Doconomy, Marcus Nystrand, Doconomy, Victoria Brolin-Berg, Making Waves, Harald Hammar, Making Waves, Carl Unnermann, Making Waves, Alfredo Aponte, Making Waves, Josephine Li, Making Waves, Anna Kasprzykowska, Making Waves, Magnus Jakobsson, Åkestam Holst, Miguel Alejandro Naranjo Gonzalez, UN FCCC, Judith Adrien, UN FCCC, Madeleine Sandell, Ålandsbanken, Frida Gardberg, Ålandsbanken, Hanna Mara-Viinikainen, Compasscard, Annika Kristersson, Mastercard, Ola Höglund, Mastercard, Judy Vigiletti, Mastercard, Anette Gillberg, Thales, Carlton Chiu, Thales, Tomas Lestrup, Bsmart
PR: Jenny Åström, H+K Strategies
PR Manager: Alve Kahl Lindholm, H+K Strategies
Film: Karl Sundin, Johan Öhrn
Art director: Mattias Alfborger, Creative
Media: Charlotte Henriksson, Doconomy

Så tyckte juryn:

Nico Bonassi, digitalchef på RBK (JÄV)
Från RBK:s perspektiv är det otroligt ärorikt att tillsammans med Doconomy inneha en aktiv roll i utvecklingen av något som kan bidra till ett förändrat konsumtionsklimat – och i förlängningen rädda liv.

Kristoffer Åkesson, digitalstrateg på KAN
Ohotad förstaplats för Docnomy som fick högsta betyg av samtliga i juryn. Detta är något som verkligen har potential att skapa medvetenhet och bidra till förändring. Det är smått omöjligt att skilja på vad som är produkt och vad som är kommunikation. Och någonstans där hittar man troligen det som gör detta så intressant.

Malin Evrenos, creative director på River
Älskar denna. Lätt att fatta, lätt att använda (hoppas jag) och lätt att kasta 10 poäng på. Framförallt gör den det lättare för horder av klimatångest-härbärgerande men totalt handlingsförlamade människor därute att faktiskt göra något åt sin egen påverkan.

Apotek Hjärtats ”A hard pill to swallow”.

02. A Hard Pill to Swallow

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Apotek Hjärtat

Alla kanske inte tänker på att medicin är skadlig för miljön, även under tillverkningen. I Hyderabad i Indien, där många av Sveriges läkemedel tillverkas, innehåller vattnet så mycket läkemedelsrester att de kunde utvinnas och förpackas. Resultatet blev Sordidum Pharmacum – en ”medicin” få människor skulle stoppa i sig frivilligt. Detta för att visa hur läkemedelsfabriker exponerar miljön och påverkar de människor som bor där.

Arbetsgrupp:
Martin Noreby, Michal Sitkiewicz och Joakim Khoury art directors, Simon Lublin och Rickard Beskow copywriters, Lina Engler dlient director, Linda Bryttmar account manager, Karl Wikström strategist, Anna Forsberg och Olov Öqvist Formgivare, Magnus Jakobsson Creative Director, Jennie Strinnhed Account Manager, Henrik Adenskog Producer, Alex Picha Digital Producer, Kalle Peterz Developer, Eskil Lundberg och Nisse Axman, Motion designer, Research Institutes of Sweden

Så tyckte juryn: 

Nico Bonassi, digitalchef på RBK
Mörkt ämne som nödvändigt belyses på ett väl utfört sätt. Förhoppningen är att frågan fortsätter drivas lika målmedvetet som kommunicerat – för en mer hälsosam läkemedelsbransch, mänsklighet och moder jord.

Kristoffer Åkesson, digitalstrateg på KAN
Denna kändes i magen. Viktig fråga som lyfts fram genom ett imponerande förarbete som sen paketerats och dramatiserats på ett smart sätt. Hoppas vi får se branschen samlas kring en gemensam miljömärkning, förändrade upphandlingar och därigenom ändring av situationen.

Malin Evrenos, creative director på River
I
nte 100 procent smooth kan jag tycka men lyfter en oerhört viktig och oexploaterad fråga på ett sätt som väcker intresse och dödar all pepp på att någonsin ta ett bad i Hyderabad.

Volkswagens ”Abbey Road with Park Assist”.

03. Abbey Road with Park Assist

Byrå: Nord DDB
Kund: Volkswagen

År 1969 felparkerades en Volkswagen Beetle på Abbey Road i London. Det hela ledde till att bilen blev en del av världens mest ikoniska albumomslag från The Beatles. För att uppmärksamma 50-årsjubileet av plattan Abbey Road lanserade Volkswagen ett vinylomslag med en perfekt parkerad Beetle. Med detta ville man samtidigt passa på att marknadsföra den nya parkeringsassistenten Park Assist, som automatiskt parkerar bilen.

Arbetsgrupp:
Anna Salonen Art Director, Maja Björklén Projektledare, Jonas Eriksson Social Media & Content Manager, Linda Lonaeus Produktionsledare, Andreas Dahlqvist CCO, Simon Higby CD, Susanne Johansson PR Director, Per Sundin Studio Copy, Mikael Norberg Graphic Designer, Anna Lisspers Print Production Manager, Olof Ringmar Retouch & Photo.

Så tyckte juryn:

Nico Bonassi, digitalchef på RBK
Skarpt att ta något så otroligt etablerat som Beatles albumomslag till Abbey Road och 50 år senare generera nyhetsvärde genom att koppla till en produkt så förkastligt tråkig som parkeringsassistans.

Kristoffer Åkesson, digitalstrateg på KAN
Äntligen en möjlighet att göra om och göra rätt. Man är ju trots allt ett tyskt varumärke. Bortsett från det är det ett intressant grepp att prata om en funktion i sina bilar. Men mest imponerad var nog ändå juryn av det jobb som måste gjorts kring rättigheterna.

Malin Evrenos, creative director på River
I en av populärkulturhistoriens mest uttjatade bilder var Nord DDB listiga nog se någonting helt nytt, och därmed göra något så dötrist som park assist lite sexigare. Bra jobbat!

Missa inte krönikan om Månadens alt media/innovation

Johanna Reis: ”Greta tvingar oss till självrannsakan – det syns även i reklamen” 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.