Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens alt. media/innovation

Månadens digitalt, augusti-september 2016

Månadens digitalt, augusti-september 2016

Kings app ”Läs upp” för Berättarministeriet tar en förstaplats i Månadens digitalt. Tvåa kommer Saatchi & Saatchi med ”Singelsläppet” för Popaganda och tredjeplats går till Åkestam Holst för 3D-ljudet i nya Audi A4. Julia Lundin

Publicerad: 18 Oktober 2016, 12:48


Innehåll

Ett skärmlås som får barn att läsa

Kund: Berättarministeriet

Byrå: King

BARN läser inte lika mycket böcker som förr och en av förklaringarna är att de distraheras mer av bland annat datorer och spel. För att uppmuntra till ökad läsförståelse har Berättarministeriet, tillsammans med reklambyrån King, lanserat en app med skärmlås för surfplattan. För att låsa upp den behöver man läsa ett kapitel ur en barnbok och sedan följer ett par läsförståelsefrågor. Målgruppen är från årskurs två till fem.

– Det är vanligt att föräldrar bråkar med sina barn om skärmtid. Då kände vi lite "if you can't beat them, join them". Vi fick med oss förlagen Egmont, Natur & Kultur och Bonnier Carlsen och böcker som "Lasse-Majas detektivbyrå" och "Katitzi", säger Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King.

Hedvig Hagwall Bruckner har själv varit med och utvecklat läsförståelsefrågorna.

– Jag har läst alla böcker och är nu proffs på läsförståelsefrågor, haha! Men självklart är frågorna också kontrollerade av en utbildad pedagog.

Appen finns tillgänglig för Android och kan laddas ner gratis på Google Play. Den har utöver sin funktion som läslås för barn också fungerat som ett pr-verktyg för Berättarministeriet.

– Vi har spridit appen på alla möjliga vis och den har gett många öppningar för Berättarministeriet att tala om sin verksamhet. Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig på stiftelsen, har suttit i morgonso orna och talat i radio, dessutom tog fl era tidningar tog upp nyheten. Vi gjorde även filmer i digitala kanaler. Vi hade ingen jättebudget, utan det är mycket ett pro bono-uppdrag.

Hur har reaktionerna varit?
– Vi har låtit massor av barn testa appen och de har varit odelat positiva, vilket är jättekul att se. Det är också fl era skolklasser som använder den. Lärarna har det som moment i början på lektionerna, säger Hedvig Hagwall Bruckner.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls

En jättefin lösning! King har lyckats väva ihop en riktigt bra nivå av gamification med ett brett urval av barnböcker. Det blir nästan mer än bara ett sätt att låsa upp en tablet. Som en ny plattform för barn att konsumera vettigt innehåll på. Många vuxna hade nog också uppskattat det här.

Arbetsgrupp: Hedvig Hagwall Bruckner copywriter, Linnéa Gardefjord och Emelie Jinhee Johnsson art director, Johan Tesch digital director, Frank Hollingworth creative director, Victor Söderberg projektledare, Julius Tuvenvall ateljéassistent/fotograf, Calle Cassel grafisk design, Nikeisha Andersson regi, Sofia Bellini byråproducent Colony, Daisy Display webbproduktion

Singelsläppet

Kund: Föreningen Popaganda, Luger Inc

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Popagandafestivalen har de senaste åren gjort sina artistsläpp genom kampanjer i sociala medier. I år ville de ta engagemanget ett steg länge och lät sina fans släppa artisterna åt dem. Fansen hittade artistsläppen på bland annat pizzakartoner, entréstämplar och kaffekoppar.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls

En digital kampanj kanske inte alltid måste innehålla en digital innovation. I det här fallet gör Saatchi & Saatchi en väldigt analog kampanj med det enkla syftet att det ska ta fart i folks flöden. Jag gillar den dock som ett socialt experiment. De vågar lita på målgruppen och deras drivkraft att dela vidare exklusiv information. Är det en unik idé? Inte speciellt. Men det är när de bägge delarna gifter sig som det uppstår lite kärlek trots allt.

Arbetsgrupp: Katja Janford, copywriter, Gustav Egerstedt art director/ creative director, Erik Hiort af Ornäs art director, Gustav Dejert grafi sk designer, Niklas Ek, Stefan Nilsson, Helen Allvin, Veronica Öje, Simon Ahlgren, Niklas Jonsson uppdragsgivare

The 3D Audio Song

Kund: Audi

Byrå: Åkestam Holst

Ljudsystemet i nya Audi A4 är det första systemet som kan skapa 3D-ljud genom att låta ljudet färdas i höjdled. För att få folk att upptäcka detta bad byrån Åkestam Holst houseduon Cazzette skriva världens första 3D-låt. Låten släpptes online på Spotify, men för att höra den i 3D var man tvungen att provköra bilen.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls

Jag tycker att det här är bra genomförd produktion som skapar ett starkt mervärde för kunder som har bestämt sig för att provköra en Audi. Jag är dock inte lika säker på att det är ett dragplåster för folk hemma i soffan. Det känns dessutom något efterkonstruerat. Jag ser inte nödvändigtvis heller någon korrelation mellan antalet spelningar på Spotify, utan 3D-ljud, och antalet provkörningar av deras bil.

Produktionsbyrå: Chimney Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson creative director, Michal Sitkiewicz och Eva Wallmark art director, Rickard Beskow copywriter, Nisse Axman directing photo grapher, Eric Karlsson b-foto, Henrik Adenskog producent, Tom Hedström marketing manager (Audi), Carola Klingvall, brand marketing manager (Audi)

En handvävd matta är INTE digital

KANSKE VAR DET för att juryns blodsockernivåer var på årslägsta på grund av att värden hade glömt de obligatoriska jurysalladerna. Kanske för att vi under året har hunnit bygga upp ett pyrande raseri som inte längre kunde hållas stången. Kanske för att månadens digitala omgång var extra odigital.

Vad anledningen än var så handlade 96 procent av mötets diskussioner om varför i hela friden bidrag skickas in utan att ha en digital kärna och varför de är så otroligt undermåligt förpackade att juryn får söka Google och Youtube runt för att hitta spår på det som eventuellt var digitalt bra eller smart med bidraget.

Resumé fick en liten släng av sleven också och lovade omedelbar bättring så att bidragslämnaren ombedes beskriva bidraget bättre och motivera varför denna tycker att det passar i en kategori med titeln DIGITAL. Kudos till Resumé för snabbt agerande till nästa omgång.

För att summera. En tv-fi lm som också fi nns på YT är INTE digitalt. T-tröjor med roliga reklamtryck, en fantastisk radiospot, en klurig tidningsannons som har plåtats och postats på Facebook, ett coolt event som har fi lmats och lagts online, kottar organiserade till ordet DIGITAL, hur fi na de än är, är INTE digitala i denna jurys mening.

Bra så, Sedir? Nu går vi och äter.

Dela artikeln: