Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens alt. media/innovation

Månadens digitalt, december - januari 2017

Månadens digitalt, december - januari 2017

Bris når målgruppen med en lättåtkomlig chatbot – byrån Garbergs vinner guld i Månadens första digital-tävling. Andraplatsen går till King för Ica och tredjeplatsen till Prime för Trygg-Hansa. Se kampanjen här

Publicerad: 16 Februari 2017, 07:52


Innehåll

Brisbot

Kund: Bris

Byrå: Garbergs

Barnrättsorganisationen Bris har en målgrupp i ständig förflyttning. Många använder idag messagingappar och andra sociala forum, men det är inte alla som har någon att messa med. Därför bestämde sig Bris för att bygga kommunikationsenheten kring en lättåtkomlig chatbot – där alla är välkomna. Reklambyrån Garbergs ligger bakom.

– Unga vet att Bris finns och kan hjälpa till, men om inte Bris följer med i utvecklingen så riskerar de att bli stämplade som vuxna som inte fattar nånting. När både Facebook och Kik lanserade plattformar för chat-botar så var det bara att sätta igång, säger Per Forssberg, copywriter, Garbergs.

I Brisbot kan barnen ställa frågor utifrån förvalda alternativ. Bris kuratorer har skrivit svar på hundratals av de vanligaste frågorna.

En fritextfunktion har lagts till som de kommer slå på så snart Brisbot har fått in tillräckligt många frågor och svar för att känna sig säkra på att hamna rätt. Fritext innebär både för- och nackdelar.

– Faran med att låta fritext dominera är att det är en hel del tunga ämnen och att barn med problem är en väldigt känslig målgrupp. Med ett ”decision tree” så är det lättare att hamna rätt och få rätt svar. Så även när fritexten är påslagen så kommer svarsalternativen att ligga kvar överst.

Boten verkar ha gått hem hos de unga – den fick nämligen 8500 samtal i december. För att kampanjen skickades en Brisbot i papp till människor med många följare i sociala medier såsom artisten Peg Parnevik och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Den fick även utrymme ibland annat The Daily Mail, Tribune och TV4 Nyhetsmorgon.

– Vi är nöjda med uppmärksamheten och att många verkar gilla Brisbot. Den är fortfarande lite yxig bitvis, men det kändes bättre att trycka på knappen och att fortsätta utveckla den vartefter.

Vad kostade boten att ta fram?
– Tid. Det var extremt mycket mer jobb än vad vi trodde från början. Både Garbergs och produktionsbolaget A3J har jobbat som tokar hela hösten med det här.

Kommer Brisbot att vara kvar även framöver?
– Ja, vi kommer att fortsätta utveckla den så att den ska bli bättre på att förstå och bättre på att hjälpa till, säger Per Forssberg.

Linnéa Gardefjord, King
”Användningen av målgruppens befintliga plattformar som Kik och Facebook Messenger tog blanda annat Brisboten ända till första placering. Grattis!”

Josefine Billström, Ingo
”En idé som lyckas nå de barn som själva inte vågar ringa in till BRIS genom att ta sig rakt in i deras kommunikationscentral – kik.”

Anette Bohman, Cordial (tidigare vd Great Works)
”En kampanj/tjänst med ett tydligt syfte. Ett strålande exempel på hur man dels kan fånga målgruppens behov, paketera det behovet via en digital trend/möjliggörare (dvs BOT) och sedan applicera den i en miljö och digital kanal (dvs KIK) som är högst relevant för målgruppen.”

Peder Fjällström, Earth People
”Väldigt bra plattformsval, Kik i synnerhet. Sedan är botten i verkligheten rätt långt från AI, även om casefilmen vill ge sken av det. Ändå en riktigt bra kampanj.”

Arbetsgrupp: Mattias Dahlqvist art director, Mattias Alfborger digital art director, Per Forssberg copywriter, Sebastian Carlsson bot-copy, Malin Boustedt produktionsledare, Nasim Kabiri pr, Annika Witkowska byråproducent, Andreas Engstrand projektledare, Beatrice Sztanska formgivare, Robin Lidbom motion director

Filmproduktion: Standart med team
Musik: Ane Brun/Sony/ATV Music publishing
Stillbild: Björn Terring/Cameralink
Botprogrammering: A3J
Bot design: Fellow Designers/Agent Bauer

Lite sällskap på julafton

Kund: ICA

Byrå: KING

På julen är det nog många som vill ta en paus från släkten och slippa höra samma historier som berättas år efter år. Andra önskar att det fanns en släkt att tröttna på. För att bidra med lite gemenskap bjöd ICA in till julfirande med Loa ”ICA-Stig” Falkman som sände live på Facebook, på julafton.

Se kampanjen här

Josefine Billström, Ingo
”Ett underbart exempel på hur ett digitalt verktyg kan göra skillnad för de som inte har en stor familj genom att få dem att känna sig mindre ensamma.”

Anette Bohman, Cordial (tidigare vd Great Works)
”I all sin enkelhet en snyggt paketerad digital lösning som värmer i hjärtat o ger en skön känsla för varumärket.”

Mattias Alfborger, Garbergs
”Tydlig och enkel kampanj som var relevant i tiden just då. Hantverket och den kreativa höjden hade kunnat vara bättre och större idé men funkar i den skala som syftet var. Kul för dem som deltog men inte något som pushar bilden av ICA (snarare Loa) eller skapar en större snackis.”

Peder Fjällström, Earth People
”Enkelt och trevligt. I grunden rätt enkel men man känner ju något i hjärtat av den.”

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth creative director, Adam Gäfvert och Emelie Jinhee Johnsson art directors, Pontus Thorén och Martin Sööder copywriters, Peter Preisler projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Sunit Mehrotra kundansvarig, Martin Persson regi, Olof Barr producent

Brandkoll

Kund: Trygg-Hansa

Byrå: Prime

Bränder kan få barn att reagera genom att gömma sig istället för att springa ut. Ett sätt att ändra det är att påverka muskelminnet med brandövning. Trygg-Hansas initiativ Brandkoll får barn via 360°film och VR-glasögon lära sig hur de ska agera i ett brinnande hem. 225 000 barn har hittills fått tillgång till Brandkoll.

Linnéa Gardefjord, King
"Att göra en 360-film har ju varit populärt under året, men hur vida de hänger ihop med en bra och tydlig idé kanske har varit mer eller mindre framgångsrikt. Trygghansas brandövning lyckades och tog sig till tredjeplats. Hade den gjorts i VR kanske den hade nått ännu lite längre."

Josefine Billström, Ingo
”En lösning som visar hur VR kan göra stor skillnad och nytta.”

Anette Bohman, Cordial (tidigare vd Great Works)
”Återigen ett klockrent exempel på hur en digital lösning (VR) kan appliceras med ett gott syfte och som kan stärka en varumärkeskännedom. Jag tycker också denna kampanj/lösning demonstrerar ett bra exempel på den förflyttning som försäkringsbranschen nu vill ta - att gå mot att erbjuda kunderna säkerhetslösningar o skadeförebyggande åtgärder istället för att bara hantera reglering när skadan redan skett.”

Mattias Alfborger, Garbergs
”VR ÄR ju en intressant väg som bara är i startgroparna när det gäller utbildning. Detta var ett steg i rätt riktning för info-filmer men ärligt talat så var det ganska oklart hur filmen spreds, kampanjen bakom och framförallt halvtaskig kvalité hantverksmässigt.”

Peder Fjällström, Earth People
”Bra utnyttjande av mediet. Bristande inramning på sajten hindrade den från att en bättre placering.”

Arbetsgrupp: Per Hansen key account manager, Sara Tidholm project manager, Nadine Le Gros och Louise Moberg creatives, Ulrika Engellau media relations specialist, Marcus Nybladh production manager, Anna Skantze sustainability

Vi måste sluta prata om digitalt som en kategori, men jag är glad så länge vi fortsätter.

”Jag bävade lite inför det här jurymötet. Ska man behöva sitta och diskutera vad som är digitalt eller inte nu igen? Så blev det inte (nästan i alla fall). Elefanten fick stå kvar i rummet medan vi funderade på vilka idéer som var bäst, nått ut och gjort skillnad.

Det hjälpte att vi hade väldigt mycket bra att välja på. Affärsutveckling, fina mediaidéer, reklamfilmer, integrerade kampanjer, printannonser på nätet, direktreklam och till och med banners.

Vinnarna är alla tre såna som man känner “såklart!” inför. De skulle inte gå att göra utan digitala kanaler, men det är inte det som är poängen. Istället skapar de känsla och bygger varumärke med enkelhet och djup bortom reklamknep.

Så jag vill gärna ha kvar kategorin som kräver en motivering för inskicken. Jag vill fortsätta i gränslandet mellan reklam, media och affärsutveckling. Där allt är möjligt, och de stora idéerna kan få leva.”

Dela artikeln: