Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens alt. media/innovation

Månadens digitalt, februari 2017

Månadens digitalt, februari 2017

Låt produktens innehåll sköta kommunikationen. Det var strategin DDB Stockholm använde när byrån lanserade en bok om den mörka sidan av nätet. En strategi som gav vinst i senaste Månadens kampanj Digital. Billy Andersson

Publicerad: 16 Mars 2017, 08:00


Innehåll

Dark Offer

Kund: Daildalos

Byrå: DDB Stockholm

Bokförlaget Daildalos är långt ifrån DDB:s största kunder. Vilket innebar begränsningar men även stor frihet när boken ”Det mörka nätet” av Jamie Bartlett skulle lanseras. Boken handlar om Dark Net, internets skuggsida som bara nås med speciella webbläsare. Här är allt tillåtet. Prostitution, vapenhandel, knark och så vidare.

DDB Stockholm fick uppdraget att med en nästan obefintlig budget nå ut till så många som möjligt med budskapet om boken. Lösningen blev att sälja boken med en klassisk bonusprodukt men med twisten att den köptes in från Darknet.

– Egentligen började vi i ändan med de ofta relativt lökiga bonuspremier som brukar finnas i samband med en viss typ av bokreklam. Normalt brukar de bestå av ett knivsett, badrock eller en vinöppnare. Att helt enkelt plocka bonus produkter från Darknet var något som förhoppningsvis både appellerade målgruppen, startade ett snack bland folk och för de som antog erbjudande visade upp en konkret och fysisk av vad Darknet kan vara, säger Martin Lundgren, copywriter i DDB Stockholms arbetsgrupp.

De som var snabbast med att köpa boken fick som bonus en produkt från Darknet uppköpt av algoritm. Värdet av produkten uppgick till 0,06 bitcoin, ungefär 120 kronor. Eftersom köpet gjordes slumpvis fanns det risk med att bonusen kunde vara något olagligt. Men det låga värdet på bonusen begränsade dock utbudet på olagligheter. Men där fanns även juridisk dimension.

– Rent konkret så la vi ju över ansvaret på mottagaren vilket var en del som gjorde denna kampanj spännande. Ville man ha erbjudandet fick man också exponera sig bokstavligen för den mörka sida Darknet har.

Nu har det inte rapporterats om några värre farligheter som hamnat i bokköparnas brevlådor (se Adam Kerjs kommentar nedan.)

Att handla slumpvis på Darknet är ingen ny idé. Random Darknet Shopper är ett konstprojekt med liknande idé som fiunnits sedan 2014.

– Vi blev medvetna om det under arbetets gång och vände och vred på hur vi skulle förhålla oss till det eller om vi bara skulle skita i alltihop. Vi kom fram till att det var ett väldigt intressant konstprojekt där vissa delar även passade förträffligt till denna kampanj för Daidalos.

Vad har ni, DDB, lärt er? Vad kan ni utveckla och ta vidare? Vad ska ni INTE ta vidare?
– Man kan väl säga att vi som jobbade med projektet har gjort en del research på Darknet vilket rimligen borde få de flesta människors ögon att bokstavligen ploppa ur. Så även våra.  Det är en intressant plats, men det är ingen bra plats. Det heter Dark Net av en anledning.

Marcus Berggren North Kingdom
“En tydlig koppling mellan produkt och marknadsföring kombinerat med det förbjudna och okända i att slumpa hem något från dark net gör denna kampanj väldigt intressant. Hade gärna velat se vad personer fick hem tillsammans med sin bok."

Linnéa Gardefjord, King
”Vare sig det var en rip-off på konstverket Random Darknet Shopper eller inte så var det ett kreativt och tydligt sätt att marknadsföra boken. Extra plus för fin casefilm. (Psst! skulle behöva en sån där nyckelkopiator)”

Josefine Billström, Ingo
”En fantastisk idé som på riktigt lyckas dramatisera det som händer på the Darknet.”

Olle Langseth copywriter och creative director, Martin Lundgren copywriter, Tomas Granath art director, Johan Olsson creative technologist, Sebastian Otarola CTO, Linda Bryttmar produktionsledare, Andreas Blombäck digital designer, Christian Björnerhag fotograf, Simon Strand PR, Pelle Sjödén uppdragsgivare

Bakom fasaden

Kund: Kvinnojouren Ellinor

Byrå: Markus

Filmen publicerades på Facebook där all video spelas upp automatiskt utan ljud. Innan ljudet slås på ser det ut som ännu en person som ska berätta om sitt lyckliga liv. Men någonting i hennes historia känns inte rätt. Vad det är får vi reda på när ljudet slås på.

Se filmen här

Marcus Berggren, North Kingdom
“Inte direkt en digital kampanj enligt mig då jag tycker att den saknar ett djupare interaktivt lager. Men trots det en välgjord, stark och “fyndig” online film som blir ihågkommen.”

Josefine Billström, Ingo
”En film som belyser en otroligt viktig samhällsfråga genom att på ett mycket enkelt sätt visa hur fasaden bakom filtret ofta är något helt annat. En film som får en att fundera på hur många i sitt egna flöde som utsätts för våld och förtryck i sin relation.”

Anna Sjövall-Hallin projektledare, Marika Lund, produktionsledare, Ludwig Roth copywriter, Tomas Nilsson, art director, Martin Hultgren, filmfotograf Gryt Film, Sophie Gudmann Knutsson, producent Gryt film, Gustav Andersson, regissör Gryt Film

Bli inte blåst!

Kund: AP7

Byrå: Futurniture/ Soundtelling

Ett krafttag mot oseriösa premiepensionsrådgivare. På sajten Bliinteblåst.se och i sociala medier får sparare hjälp att genomskåda säljargumenten. I den granskande poddokumentären med Martin Johnson, känd från podden Spår, får vi bakgrund, intervjuer och inspelade telefonsamtal från oseriösa försäljare.

Se sajt här  och film här 

Marcus Berggren North Kingdom
“Samhällsinformation samlat i lite olika format på en webbplats. Nyttigt? Definitivt. Innovativt? Oklart. Men samtidigt kanske det inte alltid behöver vara det."

Josefine Billström, Ingo
”Genom att använda sig av ett välkänt journalistiskt grepp lyckas man göra något så tråkigt som pension till ett dokumentärt hantverk.”

Anja Hodann projektledare, Fredrik Nilsson creative director och art director, Malin Åkersten copywriter, Johan Kinnman produktionsledare, Sergio Garcia designer, Antonio Guerra utvecklare, Sofie Hederstierna film/foto, Linnéa Vikengren researcher, Arvid Johansson motion graphics, Sandra Terobi Grosse digital strateg, Soundtelling produktionsbolag och podcast, Martin Johnson och Mohamed El Abed producenter, Nanna Olasdotter Hallberg reporter, Petra Zillén pr-ansvarig, Box Communications, Calle Björfjäll Manolito (mediebyrå)

Vinst att handla på Darknet

Erbjudandet att låta en bot bränna 0.06 bitcoin på en slumpmässigt utvald present till dig från det krypterade darknet och få den hemskickad, utan att du kan åka dit, är naturligtvis inget en vettig människa kan tacka nej till.

Köpte du boken ”Det Mörka Nätet” från Daidalos var det precis vad du fick som snabbhetspremie.

Lyckliga mottagare fick bland annat en guide till hur man försvinner spårlöst från samhället, recept på 80 olika typer av gift som kan framställas av vanliga ingredienser, guide till hur man hackar trådlösa nätverk, 3500 lösenord till googlekonton, dyrkset, guide till hur man hackar Coca Cola-automater, en sändare som stör ut mobiltelefoner i sin närhet, guide till hur du hyr ut lägenheter du inte äger.

Med andra ord en mycket bra, praktisk och självklar vinnare tyckte den digital juryn.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.