Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens alt. media/innovation

Månadens digitalt mars-april 2017

Månadens digitalt mars-april 2017

Profils Snapchat-kampanj för Fridagymnasiet gick hem hos juryn i Månadens Digitalt omgång mars-april. Tvåa kommer Doberman med jämställdhets-appen GenderEQ och trea Gullers Grupp för Södertörns Högskola. Julia Lundin

Publicerad: 17 Maj 2017, 09:49


Innehåll

"The Friday Snap"

Kund: Fridagymnasiet

Byrå: Profil Kommunikation

Reklambyrån Profil Kommunikation i Trollhättan ville ge den autentiska bilden av Fridagymnasiet i Vänersborg – för att skapa en relation till niorna redan innan skolstart.

De skapade Snapchatkanalen The Friday Snap, gav tre gymnasieelever en telefon, inloggning till kontot och tog sedan ett steg tillbaka.

Målet var att locka fler niondeklassare att välja skolan.

– Att vi valde Snapchat som kanal var för att på ett lite oväntat sätt kunna nå ut till målgruppen. Snapchat är också en kanal som målgruppen använder dagligen. De förstår mekanismen och enkelheten i att kommunicera på plattformen, säger Martin Rörberg, creative och art director, på Profil.

Hur var det att förlita er helt på tre gymnasieelever?
– Helt rätt. Utan deras spontanitet, fel och brister hade vi aldrig nått samma engagemang, säger Johan Andersson, creative director.

För att hitta Fridagymnasiet på Snapchat kompletterades kampanjen med utomhustavlor med en ”snapkod” som placerades strategiskt utanför samtliga högstadieskolor i upptagningsområdet. Det blev en direkt väg in i kanalen – och tog bort säljande budskap.

Hur resultatet ut?
– ”The Friday Snap” ledde till en 23-procentig ökning av antalet förstahands- och andrahandsansökningar till Fridagymnasiet. Antalet snappar vi tagit emot och skapat är hittills 1 265.

Fortsätter ni hålla igång kanalen?
– Ja, den är fortfarande aktiv och frekvensen av snappar styrs idag helt och hållet av hur mycket tid eleverna har möjlighet att lägga under skoltid, säger Camilla Hansson, projektledare.

Profils tips till de som vill arbeta med Snapchat-kampanjer:

- Skapa mycket innehåll och lär känna plattformen och dess mekanismer. Dra nytta av snabbheten som plattformen erbjuder och våga utnyttja dess olika funktioner.
- Reflektera och repetera det som målgruppen går igång på och etablera en ”tone of voice”.

William Löhtman, Garbergs
Minns själv hur opeppad man var på att göra studiebesök som ändå inte gav en bra bild av skolan. Här lyckas man på ett enkelt sätt visa vardagen och hur skolan är när den är fylld med elever. Finns såklart likheter med Curators of Sweden men tycker ändå det blir eget och relevant för målgruppen då många använder Snapchat. Nu fanns det bara ett gymnasium i Alingsås så jag hade inte så mycket val, men hade älskat om detta fanns på min tid.

Anette Bohman, Cordial
Enkelhet är underskattat. Tycker bidraget visar på hög relevans o kreativ höjd - att ta ut något i verkligheten är effektfullt och via en digital kanal där målgruppen har en daglig närvaro. Riktigt bra!

Daniel Montano, Hyper Island
Denna är genialisk i sin enkelhet: att möta ungdomarna i sfären där de redan rör sig på ett sätt som känns både relevant och intressant för dem. Att kampanjen dessutom erbjuder en chans för potentiella studenter att få en inblick i gymnasiets vardag och känna på skolan innan de gör sitt (ganska läskiga) val gör den riktigt slagkraftig.

Unn Swanström, Doberman
Träffsäkert för målgruppen! Det krävs mod och fingertoppskänsla för att våga lämna över hela sin digitala kommunikation direkt till gymnasieelever. Det är såhär det ska se ut (och låta) när Snapchat kommer till sin rätt!

Camilla Hansson projektledare, Johan Andersson creative director, Martin Ahlin copywriter, Martin Rörberg och Dennis Johansson kreatörer och art directors

"GenderEQ"

Kund: Doberman

Byrå: Doberman

GenderEQ är Dobermans maskininlärningsexperiment i appform som möter varje dags utmaning – jämställdhet i mötesrummet. Genom att följa människors röster kan GenderEQ leverera realtidsdata om vilket av könen som hörs mest.

Se casefilmen här.

William Löhtman, Garbergs
Grymt med ett verktyg som inte bara lyfter frågan om jämställdhet utan faktiskt kan hjälpa till att göra skillnad. Snyggt paketerat dessutom. Go Doberman!

Anette Bohman, Cordial
Ypperligt exempel på hur man utnyttjar digital teknik för att lyfta en relevant o viktig fråga.

Josefine Billström, Ingo
Tråkigt att denna app behövs 2017 men den visar sig vara ett utmärkt verktyg att använda sig av när man vill ha konstruktiva och pedagogiska samtal om jämställdhet.

Lars Eriksson, Jakob Gunnarsson, Erik Lindebratt, Daniel Hägglund, Jonatan Pettersson , Peter Norbäck med flera.

"Jag vill göra något annat"

Kund: Södertörns Högskola

Byrå: Gullers Grupp

Hjärtat i denna kampanj är en databas som kopplar kurser och program på Södertörns Högskola med FN:s 17 globala mål för en hållbar värld. Kategoriseringen av utbildningarna skapar en ingång till kurskatalogen som bygger på ungas engagemang och i sin tur förenklar ingången till den akademiska världen.

Besök sajten här.

William Löhtman, Garbergs
Sveriges Universitet är i många fall kvar på 90-talet när det kommer till internet så det är kul att det händer grejer här. Fint sätt att förenkla den i många fall ångestfyllda processen av att välja utbildning. Lite synd att man inte kunde göra sin ansökan direkt på hemsidan, men ett steg på vägen :)

Anette Bohman, Cordial
Ett helt nytt sätt att paketera en annars rätt tråkig digital/fysisk katalog. Visar på hög relevans med  frågor som engagerar många unga idag. Personligen saknade jag interaktivitet och andra element som skulle gjort detta bidrag mer ”digitalt”. Snyggt men lite för platt.

Josefine Billström, Ingo
En film som drar en direkt till hemsidan genom att på ett otroligt känslosamt sätt lyckas fånga det vi alla upplever så fort man går igenom nyhetsflödet.

Daniel Montano, Hyper Island
En riktigt bra ny vinkel på hur man kategoriserar och väljer utbildning byggt på insikten att många vill göra skillnad men vet inte hur de ska gå till vägar. En snygg lösning som är välproducerad och känns rätt i magen, ett fint sätt att koppla pluggandet till ett större syfte än ens karriärväg och pengar.

Unn Swanström, Doberman
Genom sin paketering ger Södertörns Högskola unga människor en tydlig action; detta behöver du göra för att förändra världen till det bättre. Att lyckas förvandla en utbildningsdatabas till något som ger användaren självförtroende att skapa förändring är mäktigt.

Hemming Lindell kundansvarig, Lina Tuikka projektledare, Kajsa Runnérus och Amne Ali producenter och produktionsledare, Johan Yilmaz och Jerker Belvert creative directors, Tobias Borgin copywriter, Alex Af Ekestam UX-design, Per Fridsjö formgivning, Isaac Kuehnle-Nelson utveckling, Ulrika Enström och Johan Holmer pr, A very cool place produktionsbolag

”Det finns fan alltid något nytt att lära sig”

Grattis till Profil Kommunikation som lät gymnasieeleverna på Fridagymnasiet i Vänersborg själva berätta om sin skola genom Snapchat-kontot Friday! Vad kan ha högre relevans för målgruppen än det kanalvalet? (60 procent av alla 12-15-åringar är daily active users i Sverige enligt Soi2015, och fler har det nog blivit sen dess.)

Att få en känsla för gemenskapen och kulturen är säkert ofta viktigare än om det finns matte B som tillval för den som väljer gymnasium. Ansökningssiffrorna visade i varje fall att det var så. Ibland är det barnsligt enkelt att charma digital-juryn.

Till skillnad från skoltiden, när killar knappt vågade yttra ett ord till det motsatta könet, flyttar vi oss in vuxenlivets mötesrum. Dobermanns app GenderEQ visar vilket kön som har ordet mest under ett möte. Om Anders (för ni kommer väl ihåg att det är det vanligaste namnet på chefer?) aldrig låter de kvinnliga anställda komma till tals, så läxar appen upp oss. I månadens jury fördelades talartiden 65 % kvinnor/35 % män (med det dopade utgångsläget fler kvinnor i rummet).

Trea kom Södertörns Högskola som omstrukturerat sin digitala kurskatalog efter den lite mer nutida inställning "vilket problem i världen är du intresserad av och vill lösa?", istället för gamla skolans "vad vill du bli?". Kanske ingen mega-avancerad teknik (läs: websida) enligt juryn, men idén räckte till en tredjeplats.

Det finns fan alltid något nytt att lära sig. På gymnasiet, i mötesrummet eller på högskolan.

Dela artikeln: