Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens alt. media/innovation

Månadens digitalt, oktober 2016

Månadens digitalt, oktober 2016

Garbergs idé om att sprida kärlek i GTA 5 hyllades av juryn och tog dem till en förstaplats i Månadens Digitalt. Tvåa kom King med mångfaldsprojektet Taxitolkarna och tredjeplats intog Åkestam Holst med ölkampanjen Ear Beer. Julia Lundin

Publicerad: 17 November 2016, 13:49


Innehåll

Los Santos Pride

Kund: Stockholm Pride

Byrå: Garbergs

För att följa Stockholm Prides uppdrag att sprida kärlek och jämlikhet skapade Garbergs en digital prideparad i ett av världens mest våldsamma spel – GTA 5. Los Santos Pride är en modd uppkallad efter spelets fiktiva stad och var gratis att ladda ner så varje spelare kunde få sin egen parad.

Garbergs gav sig ut i spelforum på jakt efter talanger inom kodning. Resultatet blev färgsprakande.

Över 7 000 personer har laddat ner modden och över 20 miljoner nåddes av budskapet.

– Gamingvärlden har tyvärr en historia av att vara homofobisk och ligger långt efter när det kommer till jämställdhet och jämlikhet. Därför kändes det självklart att mixa dessa världar och sätta Pride i en ny kontext, säger art director William Löthman, som sådde fröet till Los Santos Pride tillsammans med copywritern Sedir Ajenh.

Hur var det att hålla kontakt med kodarna?

– Det har varit mycket pusslande. En har suttit i Brasilien, en annan i Amsterdam, en tredje i Storbritannien. Våra moddare är också av typen som föredrar chatt före Skype-samtal. Vi har nog aldrig haft en så engagerad arbetsgrupp genom hela processen.

Los Santos Pride har inte varit befriad från hat.

– Läser man kommentarerna på Youtube får man en tydlig bild av det hat och den homofobi som finns inom communityt. Vi är nöjda i den bemärkelsen att Los Santos Pride uppmärksammats världen över samt satt igång en diskussion om bristen på representation inom gaming. Men slaget är långt ifrån vunnet.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Garbergs gör verkligen en fin insats, när de utnyttjar det råtthål som spelvärlden på många sätt kan vara, för att kommunicera lika värde och kärlek. Gillar också att de gick hela vägen genom att modda det spel man annars kanske mest förknippar med bensinmacksdetonationer och oprovocerad misshandel. Solklar vinnare i trumpna tider

Arbetsgrupp: Sedir Ajeenah copy, William Löthman interactiv ad, Mattias Alfborger interactiv ad, Nasim Kabiri activation, Lotta Thunved produktionsledare, Joakim Landin projektledare, Petter Ödeen creative director, JulioNiB mod-scripter, TheFriedTurkey textur-designer, 8-Bit Bastard machinima och klippning

Taxitolkarna

Kund: Taxi Stockholm

Byrå: KING

Taxi Stockholm har förare från över 90 länder. Samtidigt kommer hundratusentals turister till huvudstaden varje sommar. Bolaget ville visa mångfaldens fördelar och lanserade Taxitolkarna – en sajt där turister kunde boka en förare som talade deras språk.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Ibland lyckas man göra allt helt rätt. Ibland saknas det detaljer som man kan förbise. I det här fallet är idén så himla bra men tyvärr är den digitala lösningen inte tillräckligt vass. Och då spiller det tyvärr över på den annars briljanta idén. Jag ser ambitionsnivån och det tar emot att säga det men det räcker inte riktigt hela vägen.

Sedir Ajeenah, copywriter, Garbergs
Det här bidraget gör mig lycklig och ledsen på samma gång. Lycklig för att det är så fruktansvärt bra, ledsen för att utförandet inte är bättre. Hade Taxitolkarna varit integrerad i Taxi Stockholm-appen så hade det varit årets kampanj – alla kategorier.

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth creative director, Christoffer Dymling copywriter, Josephine Wallin och Axel Lokrantz Månson art directors, Sunit Mehrotra kundansvarig, Peter Preisler kundansvarig, Lena Ivarsson produktionsledare, Per Wilson planner, Carina Herly marknadschef, Mathias Ewert/Taxi Stockholm originalproduktion, Matilde Sköld regissör, Standart/Pål Åsberg produktionsbolag/producent, Colony/Marcus Sundqvist byråproducent

Norrlands Guld Ljus - The ASMR Ear Beer

Kund: Spendrups

Byrå: Åkestam Holst

Det finns tillfällen då man inte kan dricka öl. När du jobbar, joggar eller kör bil. Ett problem för ölälskaren. Därför uppfann Åkestam Holst möjligheten att avnjuta öl med ett annat sinne, nämligen öronen. Med hjälp av avancerad ljuddesign översatte dem känslan av att dricka en öl till ljud.

Se filmen här

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Vem gillar inte ljudet av bubblande dryck? Även om inte ASMR i sig är nytt blir det trots allt intressant när man kopplar det till insikter kring produktupplevelsen. Ser att detta skulle funka bra i många sammanhang. Kampanjen är dock en aning rörig. You had me at PZZT!

Sedir Ajeenah, copywriter, Garbergs
Det finns många ASMR-kampanjer i loopen just nu. Gemensamt för dem är att det blir lite flummigt, och inte våldsamt uppenbart varför. Man får känslan av att folk hittat ett fenomen och gör sitt bästa för att vara först på bollen. Och det här bidraget är egentligen inget undantag.

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson creative director, Joakim Khoury art director, Adam Reuterskiöld copywriter, Fredrik Burman account director, Simon Stefansson planner, Katarina Söderholm account manager, Elias Awada graphic designer, Eric Karlsson motion designer, FLB Europa pr-byrå, Ebba Lindqvist musik, Sony ATV musik supervision

Mörkret vs Göteborg, 0–1

På årets tyngsta dag möttes vi, vingliga från nattens amerikanska valsmocka och dessutom med ett sju-jäklars snöoväder som gjorde Stockholm segt och surt.
Två yttre trauman som gav gruppen extra familjekänsla. Ytterligare ljus och energi kom från Göteborg. Två av de sex som lyckades ta sig till mötet kämpade sig nämligen genom snö och transportkaos hela vägen från bästkusten för att delta. En våldsamt försenad, men ändå, hon kom!

Filtrerat genom denna sinnesstämning var det härligt att se de två toppnoteringarna debatteras allra mest, inte för att något var dåligt i dem, precis tvärtom, man ville så gärna att de skulle vara 100 procent perfekta, Cannesklara.

Taxi Stockholms fina aikidogrepp att rikta om den dåliga energin runt taxichaffisars ursprung till något oomtvistligt positivt, något att vara stolt över, en konkurrensfördel. Och Pridefestivalens "GTA"-mod som elegant sköt in kärlek i det moraliska förfallets epicenter. Värdiga vinnare.

På denna skitdag talade dessa bidrag ett språk vi behövde höra, ingav hopp och glädje. Och inte minst, di utomsocknes som kämpar extra för att Stockholms reklambubbla inte ska sluta sig fullständigt runt sin själv.
Kram Göteborg.

Dela artikeln: