Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens alt. media/innovation

Månadens kampanj Digitalt april-augusti 2017

Månadens kampanj Digitalt april-augusti 2017

Juryn gillade Forsman & Bodenfors Airbnb-kampanj för VisitSweden allra mest. Tvåa kom Abby Priest för Adobe och Acne med Ikea. Julia Lundin

Publicerad: 26 September 2017, 06:40


Innehåll

"Sweden on Airbnb"

Kund: VisitSweden

Byrå: Forsman & Bodenfors

I Sverige är vi förärade med Allemansrätten. Vad passar då bättre än att lägga ut hela landet på bokningssajten Airbnb?

Det var precis vad Forsman & Bodenfors gjorde i kampanjen ”Sweden on Airbnb” for VisitSweden. Syftet var att visa amerikanarna hela vårt avlånga land och få dem att upptäcka platser och natur på ett sätt som man vanligtvis inte gör hos Airbnb.

Bakgrunden är väldigt enkel.

– Det grundläggande problemet är att Sverige som resedestination inte har något riktigt unikt att erbjuda som andra länder har. Allemansrätten är däremot det. Och om man sedan ser till uppgiften att marknadsföra Sverige i USA, blir Allemansrättens extra intressant eftersom all mark där är privat eller som deras nationalparker inträdesbelagda, berättar Johanna Hofman-Bang, art director på Forsman & Bodenfors och en del av arbetsgruppen.

Forsman & Bodenfors samarbetade väldigt nära Airbnb. Någon tillgång till design eller kod hade de inte, men gjorde skisser som Airbnb tog vidare.

– Samarbetet gick väldigt bra! I och med att deras creative director är svensk förstod de direkt idén och ville samarbeta. En viktig del i samarbetet gick ut på att synka tonaliteten så att de stämde med Sverige och VisitSweden och samtidigt passade i Airbnb’s värld.

Och kampanjen lyckades väldigt bra. Budgeten låg på 100 000 dollar – och nådde förtjänad media på 9,7 miljoner dollar. 1 300 artiklar skrevs över hela världen och man nådde 1,7 engagements.

Planerar ni att ta kampanjen Sweden on Airbnb vidare?
– Nej, det är inget planerat i dagsläget, säger Johanna Hoffman-Bang.

Se kampanjfilmen här.

Här kan du läsa initiativtagaren Jenny E Kaisers insikter från kampanjen (betalsajt).

Anette Bohman, Cordial
En snygg kampanj som på ett kreativt sätt integreras i en digital tjänst/lösning som målgruppen använder (istället för att ligga som ett skal/lösning vid sidan av). Att använda AirB&Bs existerande format visar på snyggt hantverk i mina ögon, trots enkelheten.

William Löthman, Garbergs
Jag tror det är superviktigt att utnyttja existerande plattformar för att kommunicera idag. Det är ofta waste of time att försöka skapa egna avancerade kampanjsidor som ändå ingen vill besöka. Sweden on Airbnb är ett bra exempel där man utnyttjar en befintlig plattform och bygger sitt budskap i symbios med den. Jag hade önskat att man kunde ta det liiite längre än en sida med fina bilder och text, exempelvis kunna boka något på riktigt. Oavsett ett superfint initiativ som för vidare bilden av Sverige som ett öppet och välkomnande land.

Ann Spennare Bengtsson och Olle Victorin projektledare, Johan Eghammer, Johanna Hofman-Bang, Ted Mellström och Josefin Roxeheim art directors, Marcus Hägglöf, Pontus Levahn och Agnes Uggla copywriters, Lycke Ramel skribent, Johan Fredriksson formgivare/designer, Johanna Bringefält produktionsledare, Jens Odelbring byråproducent, Peter Gaudiano digital producent, Robert Johnsson pr, Daniel Sjöstrand planner, Jenny Ring music supervisor

Digital Distribution: SMFB Engine

Arbetsgrupp hos Visit Sweden: Jenny E Kaiser, Jennie Skogsborn Missuna, Peter Holmberg, Jonas Overödder och Lotta Thiringer

"The Original Brushes of Edvard Munch"

Kund: Adobe

Byrå: Abby Priest

I ett initiativ för att bevara bortglömda kulturskatter, och engagera en ny generation konstnärer, har Adobe och Munchmuseet i Oslo digitaliserat Edvard Munchs över 100 år gamla originalpenslar. Resultatet är ett penselbibliotek för Photoshop som är världens populäraste verktyg för digitalt måleri.

Anette Bohman, Cordial
Hög kreativ höjd och ett skickligt hantverk som väcker nyfikenhet.

William Löthman, Garbergs
Min favorit den här omgången. Återigen utnyttjar man en existerande plattform, i det här fallet Adobes egna asset-bibliotek. Man ser ofta Adobe skryta om den senaste tekniken i sina produkter, men här visar man att också kan blicka bakåt. Älskar mixen av historia/analogt och nutid/digitalt i den här kampanjen. Edvard hade garanterat varit imponerad om han fick se detta irl.

Abby Priest

"Ikea Responds to Balenciaga"

Kund: Ikea

Byrå: Acne

När man på sociala medier uppmärksammade likheten mellan en tote från omåttligt populära modehuset Balenciaga och IKEA’s blå klassiker FRAKTA, dröjde inte möbeljätten med att reagera. Responsen blev en guide för hur man som kund försäkrar sig om att man äger en FRAKTA av originalmodell.

Anette Bohman, Cordial
Snabbheten imponerar och det är precis så det digitala formatet skall användas. Snabbt, enkelt och med ett budskap som svarar på ett högaktuellt tema.

ACNE / IKEA Creative Hub agency, Johan Holmgren creative director, Morten Kjaer creative director IKEA Creative Hub, Tiago Pinho och Isaac Bonnier art directors, Joel Lindblad och David Aronson copywriters, Lovisa Friman Bendz account director, Anders Kylberg fotograf, Louice Alvarson assignment leader IKEA Creative Hub, Simone Page client IKEA, Ori Mace managing director, Sofia Quintero agent, Josef Holmgren film editor, Simon Saarinen motion designer

”Slå sig för bröstet”-känslan

Det finns nog inget vi svenskar älskar så mycket som när CNN-reportern börjar inslaget med ”in Sweden…”, eller när Jimmy Fallon sjunger en snapsvisa med valfri Skarsgård.

Att vi återigen fått se en välskapt och lättförståelig kampanj som uppmärksammar Sverige, och denna gång den kanske lite svårbegripliga allemansrätten, gav en riktig ”slå sig för bröstet”-känsla. Tänk att det kan vara så härligt att få se oss själva utifrån som något unikt och progressivt.

Ibland är det enklaste det svåraste. Att använda sig av befintliga plattformar för att nå ut digitalt är sen gammalt. Men att göra det på ett nytt och relevant sätt är inte alltid så lätt. Forsman och Bodenfors listade Sverige på Airbnb för Visit Sweden, och vi fattade på en gång!

Månadens tvåa var lite svårförståelig för några i juryn och mycket träffsäker för andra. Vi var helt enkelt två läger – de som jobbar i Adobe-programmen och de som inte gör det. Att Abbey Priest skapat Adobe-penslar utifrån Edvard Munchs gamla skröpliga från 1800-talet känns mäktigt. Juryn vill nu se Ziggys spraycaps och Frida Kahlos kritor!

Swooshande Buzzfeed- och Mashable-loggor såg vi även på månadens tredje plats. Acnes ”Ikea response to Balenciaga” för allas vår egna svenska skryt-gullegris IKEA. Snabbt, enkelt och kul.

Stark topp tre tyckte månadens jury.

Dela artikeln: