Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens alt. media/innovation

Månadens kampanj digitalt november

Månadens kampanj digitalt november

Att ge Scouterna i uppdrag att kartlägga skogen för Google Street View ger Garbergs vinst i månadens kampanj digitalt. Andraplatsen gick till Wenderfalck för deras arbete med Diablo III medan bronsplatsen kneps av Oatlys kampanj kring det nya Grammispriset "Årets hållbara artist".

Publicerad: 15 december 2017, 12:17


Innehåll

"Scout view"

Kund: Scouterna

Byrå: Garbergs

Stora delar av de svenska skogarna är fortfarande oupptäckt mark för den breda majoriteten. Inte för Scouterna. Med utmaningen om att ta Scouterna in i den digitala världen gav Garbergs dem i uppdrag att ge sig ut och kartlägga skogen och dess stigar för Google Street View. Google har tidigare genomfört ett liknande projekt på Färöarna där öns får utrustades med kameror för att kartlägga varenda kvadratmeter av den gröna ön.

Under hösten har så 250 svenska Scouter kartlagt sina favoritstigar och lägerplatser med hjälp av 360-kameror. En betaversion är redan live medan en andrastegslansering fortfarande väntar på ett spikat datum.

– Hela projektet handlar om att få Scouterna att ta klivet in i den digitala världen. Att försöka ändra den allmäna bilden så att man ser att de inte bara är ute i skogen utan också kan spela roll i den digitala utvecklingen. Det har varit sjukt kul att jobba med så skilda varumärken som Scouterna och Google, berättar Ellinor Ekström, interactive art director på Garbergs.

Garbergs och Scouterna har samarbetat under två år.

– Det är extremt roligt att se den interna aktiveringen inom Scouterna. Det har blivit enormt stort i Sverige och även uppmärksammats av internationella scoutkårer. Kampanjen ger också möjlighet för både Google och Scouterna att visa vad de faktiskt kan göra inom sina respektive områden.

Se kampanjfilmen här.

"Tycker det är en otroligt bra och smart matchning av varumärken med en superfin idé som bidrar till att göra naturen mer tillgänglig för alla. Hoppas att det implementeras i google maps i framtiden."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"En väl förpackad lösning med ett tydligt syfte och anpassad för målgruppen. Vi gillar ju när befintliga digitala verktyg och kanaler utnyttjas och bakas in i kampanjlösningarna. Klockrent och sött!"

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Kul att se en så fin idé för en sån mossig(ordvits) organisation. Hög ambitionsnivå och fint hantverk"

Linnéa Gardefjord, art director, King

Google Sverige:
Farshad Shadloo
Andrea Lewis-Åkerman

Arbetsgrupp Garbergs Reklambyrå:

Copywriter: Per Forssberg
Interactive Art Director: Ellinor Ekström
Art Director: Jacob Frisk
Projektledare: Jan Lindforss
Produktionsledare: Anna Alfonzetti
Director of Photography: Anna Bergkvist
Motion creative: Robin Lidbom
Fotograf: Najeb Albakar
Fotograf: Boris Murzin
Klippare/Redigerare: Kamilla Halid

Produktionsbolag Kampanjsajt: North Kingdom
Arbetsgrupp:
Utvecklare: Amanda Wallin
UX-designer: Stina Olofsson
Designer: Zifong Yong
Producent: Marcus Berggren
Technical Director: Daniel Isaksson
Design lead: Jakob Nylund

PR Hedberg & Partner:
Louise Bergén

Scouterna:
Caroline Thunved
Sara Zachrisson
Adam Lundberg

"The Haunted Experience"

Kund: Blizzard

Byrå: Wenderfalck

För att lansera karaktären Necromancer, en karaktär med förmågan att väcka de döda, utmanade Blizzard gamingcommunityt om att spela Diablo III helt ensam i ett av världens mest hemsökta hus – Borgvattnet. Efter att ha utsett vinnaren bland tusentals ansökningar streamade de gamingsejouren på Twitch. Resultatet? Snittiden för tittarna landade på fem timmar och engagemanget kring Diablo III i sociala medier ökade med 400 procent. Initativet hyllades även av en rad e-sportsajter och magasin.

Se kampanjfilmen här.

"Kul koncept och ett nytt grepp för att lansera ett tillägg i ett redan befintligt spel. Väl anpassat till målgruppen framförallt genom att nyttja en relativt outnyttjad kanal för spelsegmentet. Smart!"

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Väl paketerad idé och ett smart mediaval. Kul att se att twitch används i en svensk kampanj."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

Arbetsgrupp:

Hela Wenderfalck

"Streamen ingen kunde se"

Kund: Oatly

Byrå: Oatly Department of Mind Control

Hur får man musikbranschen att rikta ögonen mot att Grammis instiftat det nya priset "Årets hållbara artist?" För att aktivera sitt sponsorskap av priset valde Oatly och deras inhousebyrå Oatly Department of Mind Control kombinera en påminnelse om hur man kan verka för hållbarhet med att bjuda på en gratiskonsert med Magnus Carlsson. Konserten kunde ses via en livestream, men endast om man befann sig i ett nedsläckt rum.

Se kampanjfilmen här.

"Fin idé och även fint utnyttjande av teknik - okrånglig input som ger otroligt stor effekt."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Det här kändes lite nytt. Ett bra exempel på hur en kampanj utnyttjar tekniken på ett sätt som bara är möjligt via de digitala kanalerna – och här är det gjort med en extra finess. Bra gjort!"

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

Creative Director: John Schoolcraft
Copywriter: Ida Backman
Art director: Björn Lindén
Projektledare: Tinny Ohlsson
Media specialist: Andreas Granath
Original: Petra Hassler
Social Media managers: Sara Hansson, Anna Grahn
Fotografer: Jesper Berg, Olle Enqvist
Produktionsbyrå: Lundgren & Lindqvist
Arrangör: Luger

"Är det ens reklam?"

Kategorin digitalt är ju (ö)känd för att den kräver en motivering för att bidraget är digitalt, och oj vad många diskussioner vi haft om detta i juryn. Varje gång har vi kommit fram till att det viktiga är om det är en bra idé eller inte – nästan allt händer ju i digitala media ändå. Men den här omgångens bästa bidrag var det inte alls det som är frågan, utan istället om det ens är reklam?

Jag läste en en undersökning som visade tydligt att de flesta inte tycker om reklam. Det gör för det mesta inte jag heller. Men det intressanta var att man hade skrapat på ytan om begreppet, och då visar det sig att det som de flesta menar när man säger "reklam" är i själva verket "dålig reklam". Och det är ju klart att man inte tycker om dålig reklam.

Den här omgången hade vi en stark topplista, som förenas av just detta. Kärnan i aktiviteten lyckas nå bortom att vara "reklam", inte bara genom att vara bra idéer, utan också genom att helt leva utanför reklamens format. Det är idéer som inte tvingar sig på någon, som bara är genuint intressanta för målgruppen, och som får fram det viktiga utan braskande budskap. Så det kanske är så att ambitionen att göra bra reklam är det samma som att inte göra reklam alls.

Tack för i år!

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News