Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens alt. media/innovation

Månadens kampanj digitalt september-oktober

Månadens kampanj digitalt september-oktober

Edelman Deportivo och Trä- och möbelföretagen tog fram stolen "Chair of attention" för flickor med ADHD som får bristande uppmärksamhet i skolan, för det tar de hem månadens kampanj digitalt. Två blev ÅkestamHolst och IKEA medan bronset kneps av Saatchi & Saatchi och Popaganda.

Publicerad: 15 November 2017, 09:20


Innehåll

Chair of attention

Kund: Trä- och möbelföretagen

Byrå: Edelman Deportivo

Med uppdraget att visa på hur teknik och hantverk kan bidra med samhällsnytta skapade Edelman Deportivo stolen "Chair of attention". Stolen är till för flickor med ADHD och låter dem anonymt kontakta sin lärare genom en inbyggd sändare. Räckvidden på sociala medier för kampanjen slutade vid 14 miljoner och samlade ihop 122 000 reaktioner.

Anna Stålberg på Edelman Deportivo jobbade med pr och kommunikation kring kampanjen.

Hur såg briefen ut?

Ungdomar ser inte arbeten inom Trä- och möbelindustrin som attraktivt, och har låg kännedom om arbeten inom branschen generellt. Vårt uppdrag var att få fler att vilja jobba för Trä- och Möbelföretagens medlemsföretag. Men också att öka kännedomen om att branschen finns, och på sikt verka för att fler unga väljer yrkesförberedande program inom TMF:s områden, berättar Anna Stålberg.

Vad var utmaningen?

Många ser trä- och möbelindustrin som en otydlig industri. Vår utmaning var att skapa ett initiativ, så innovativt och kulturellt relevant att fler upptäcker TM_X och börjar experimentera med vad branschen kan göra möjligt.

Vad hoppas ni bidra med genom kampanjen?

Vi hoppas att Chair of Attention leder till att fler ser trä- och möbelindustrins potential att bidra till att förändra och förbättra samhället. Vi tycker att klassrumsstolen visar tydligt att möbelindustrin kan vara en del av en positiv samhällsutveckling och driva innovation. Men framför allt hoppas vi att stolen bidrar till att uppmärksamma ett dolt samhällsproblem – att många flickor med adhd har det extra svårt i skolmiljön.

Kampanjen har nått 14 miljoner människor och fått 122 000 reaktioner i sociala medier, hur såg er strategi ut?

Vår strategi var att skapa en plattform som låter TMF omdefiniera vad trä- och möbelindustrin kan stå för. Dels för att uppmuntra ungas kraft att vara kreativa och göra nytt men också deras drivkraft att göra samhället bättre. Ur det föddes TM_X, Trä- och Möbelexperimenten, där Chair of Attention var vårt första uttag. Vi valde att fokusera på en viktig samhällsfråga och det fantastiska resultatet visar att vi tänkte helt rätt!

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Kul att se en aktör i möbelbranschen tar sig an en utsatt grupp och att använda digital teknik som hjälp. Nästan lite vackert. Seriös ansats att involvera unga möbeldesigners i hantverket."

Unn Swanström, UX-designer, Doberman

"Trä och möbelföretagen rör sig in i det digitalas framkant och nosar på möjligheterna inom Internet of Things! Genom att skapa en prototyp för en målgrupp vars komminukationsbehov ser annorlunda ut lyckas de visa att de är nyfika på vad framtiden har att erbjuda. Smart drag! "

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Ett väl genomfört bidrag som lyfter en viktig fråga på ett fint sätt. Hoppas att dessa går i produktion och kan hjälpa många elever i framtiden."

Arbetsgrupp:

Hela Edelman Deportivo

Uppdragsgivare:

Anne Rådestad

Irresistable boring trueview ads

Kund: IKEA

Byrå: Åkestam Holst

Trueview-annonser är enormt störiga och tvingar användaren att titta på dem i fem sekunder innan hen kan fortsätta till klippet. När de flesta varumärken placerar sina vanliga tv-annonser på YouTube och hoppas att folk stannar kvar försöker IKEA tänka annorlunda. Skådespelarna i de här specialannonserna är så medvetna om det tråkiga innehållet att de faktiskt ber dig att stänga av annonsen.

Unn Swanström, UX-designer, Doberman

"Snyggt sätt att nyttja mediets inbygda begränsningar för att istället skapa värde! Framöver lär vi få se många fler innovativa sätt att använda Youtubes 5 sekunder innan man får hoppa över annonsen. Att visa en åtta minuter lång (och tråkig!) film går bara att göra på Youtube. Där livet händer verkar det inte hända särskilt mycket."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Tänkt att vara “tråkiga” men några av de få pre-rolls jag fortsatt titta på. Imponerande genomförande på alla sätt och en eloge till att satsa på filmer som leker med mediavalet på ett genialt sätt. Det här var min personliga favorit."

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Ett koncept som vi känner igen men denna gång lyckades man naila den och faktiskt sätta "skippa tråkig annons" i en relevant kontext med IKEAs vardagsrealism. Sen är det ju ett bra exempel på en kampanj som utnyttjar en feature som bara är möjlig via det digitala formatet"

Creative director: Magnus Jakobsson
Art director: Jesper Holst
Copywriter: Mark Ardelius
Byråproducent: Leila Widgren
Projektledare: Mimmi Grafström/Kjell Månson
Produktionsledare: Agneta Oppenheim
Planner: Jerker Winther
Editor: Joakim Pietras

Uppdragsgivare: Patrik Nygren-Bonnier, Maria Granath, Carin Jacobsson

Regissör: Martin Werner
Producent Rickard Björlin
DOP: Daniel Voldheim

Appaganda

Kund: Popaganda/Luger

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Istället för att komma på en ny kampanjsida, app eller viral hashtag valde Popaganda och Saatchi&Saatchi att möta sin målgrupp där de verkligen är – i andra appar. Årets artistsläpp visades först i appar som Pokémon Go, musica.ly, Snapchat och på YouTube.

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Enkelhet" och att "vara på plattformar där användaren är" har kommit upp som vinnande koncept i tidigare omgångar och här är ytterligare ett klockrent exempel på det."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Så rätt kampanj för Popaganda. Varumärket och mediaplaceringarna i kombination flätas ihop till en smart idé och ett superfint bidrag."

Unn Swanström, UX-designer, Doberman

"Skattjakt i din egen telefon! Enkelt och roligt för dem som deltog. Varför begränsa sin kampanj till en plattform när du kan uppmuntra folk att leta efter Popagandas budskap överallt? "

AD/CD: Gustav Egerstedt
AD: Erik Hiort af Ornäs
Copy: Katja Janford
Grafisk form: Gustav Dejert
Produktionsledare: Louise Persson
Uppdragsgivare: Niklas Ek, Veronica Øye, Simon Ahlgren

Gjort! Så gjort!

Ett fenomen som jag får för mig är större i kategorin digitalt än andra, är hetsen kring HELT NYA idéer. Ska det vara värt att titta på ska man aldrig ha sett något som ens påminner litegrann om idén. Stenhård gatekeeping råder bland tyckarna.

Och visst händer det att man får se en idé som både fungerar, får en att känna och se saker på ett nytt sätt, och som dessutom gör det på ett sätt man aldrig sett förut. Som när Skittles gjorde YouTube-videos som man interagerade med utan att använda datorn, och man satt där med fingret på skärmen som ett fån. Det är ju såklart det bästa.

Med digitalt är inte längre obruten mark, utan det sätt som de allra flesta faktiskt möts av reklam allra oftast, och det sedan flera år. Formaten är etablerade, och vartenda nytt känns lite mer som de som redan fanns. Att idén är gjord förut kan också betyda att nu kom någon och gjorde den bra. "Sett förut" är bara ett problem om det står i vägen för att ta till sig budskapet.

Veckans topp tre innehåller lika delar sett förut och nytänk. Men mer än det innehåller den idéer som fick oss att gilla avsändaren lite mer, genom att träffa i magen och vara oväntade, på det där sättet som bra reklam gör.

Dela artikeln: